Jazzmusikern Magnus Lindgren får årets Thore Ehrlingstipendium

26 oktober 2015

Utmärkelsen delas ut till konstnärligt högtstående musiker, arrangörer eller upphovsmän inom populärmusik och som en av våra mest framgångsrika jazzmusiker på hemmaplan och internationellt stämmer Magnus Lindgren väl in på kriterierna.

Han spelar både saxofon, klarinett och flöjt och är en rosad kompositör och arrangör. Genom åren har han medverkat på ett stort antal skivor, såväl i eget namn som med välrenommerade artister som Nils Landgren, Rigmor Gustavsson, Anne Sofie von Otter och Gregory Porter.

Tillsammans med Peter Asplund leder han Blue House Jazz Orchestra på Konserthuset i Stockholm och det var också där han mottog stipendiesumman på 25 000 kronor och en litografi framtagen speciellt för pristagarna av konstnären Jonas Fredén på en konsert den 24 oktober.

Juryns motivering

”Nu drygt tjugo år efter sin bortgång kan vi vara säkra på att Thore Ehrling varit förtjust över beskedet att juryn i hans fond valt just Magnus Lindgren till årets stipendiat.

Thore Ehrlings Orkester fanns inte längre, sedan många år, när Magnus föddes i Västerås 1974 men fanns säkert med som inspirationskälla till hans strålande karriär som jazzmusiker med saxofon, flöjt och klarinett som instrument men också som en utomordentlig arrangör och kompositör med stora framgångar i både Sverige och internationellt. Helt i Thores anda!”

Om stipendiet

Thore Ehrling-stipendiet delas varje år ut till trumpetaren, kompositören, arrangören tillika kapellmästaren Thore Ehrlings minne. Fonden förvaltas av bland annat Musikerförbundet, Ifpi, SKAP, Musikförläggarna och Folkets hus och parker.

Foto: Lennart Stenberg.