Kristian Persson

2020 års J:son-stipendium tilldelas Kristian Persson

28 oktober 2020

I år prisas trombonisten, arrangören och kompositören Kristian Persson som får stipendiet för sitt genreöverskridande konstnärskap som går helt i Björn J:son Lindhs anda.

Kvaliteten bland årets ansökningar var som vanligt mycket hög. Efter noggrant överläggande enades dock juryn till slut om vem som var det självklara valet för årets stipendium. Ett stort grattis till trombonisten, arrangören och kompositören Kristian Persson.

Om Kristian Persson

Kristian Persson har hunnit med mycket. Som frilansande trombonist har han rört sig fritt mellan genregränserna, samarbetat med internationella artister som Allen Stone, Miike Snow, Dee Dee Bridgewater och Hubert Laws samt turnerat i ett trettiotal olika länder runtom i Europa, Asien, Afrika, Sydamerika och Mellanöstern. Kristian har även samarbetat med stora delar av Sveriges jazz, soul, hiphop och pop-elit.

2008 startade han sexmannabandet Neighbourhood, som snabbt blev en publikfavorit i Stockholm. Han ledde bandet under fem år och komponerade musiken till deras två kritikerrosade fullängdare Maybe Tomorrow (2010) och The Enchanter (2012).

Sedan 2009 har han varit en fast medlem i det Latin Grammy-nominerade salsabandet Calle Real, och i början av 2015 tog han initiativet till brassbandet Apocalyptic Brass Collective med några av Nordens flitigast anlitade blåsare och tillsammans har de samarbetat med artister som Linnea Henriksson, Cleo, Daniela Rathana, Janice och Melo.

Kristian har även samarbetat med 2017 års J:son-stipendiat Elin Larsson och den hyllade kvintetten Elin Larsson Group och medverkat på gruppens tre fullängdsalbum och turneer.

Stipendiet delas ut på konsert med Janne Schaffer

J:son-stipendiet kommer i år att delas ut under en konsert med Janne Schaffer den 14 november. Konserten, Janne Schaffer – My Music Story, arrangeras av Vaxholms stad och hålls i Kronängsskolans aula. Pga rådande omständigheter med covid-19 blir antalet platser begränsade men konserten kommer att live-streamas på Vaxholms stads egna Youtubekanal Vaxholm Tv.

Janne Schaffer – My Music Story
Tidpunkt: 14e november kl. 19.00- 20.30

Plats: Kronängsskolans aula, Ingenjörsvägen 1, 185 34 Vaxholm

UPPDATERING 2 NOV 2020: Pga nya restriktioner har Waxholms kommun beslutat att ställa in konserten My Music story 14/11. Evenemanget  flyttas till 18/4 2021. LÄS MER HÄR!

J:son-stipendiet prisar unga instrumentalister

Björn J:son Lindh var en briljant flöjtist och pianist och en mycket uppskattad kompositör med låtar som ”Brusa högre lilla å” och ”Härifrån till evigheten”. Efter hans bortgång 2013 instiftades Björn J:son Lindhs minnesfond, förvaltad av Musikerförbundet, som varje år delar ut J:son-stipendiet till en ung instrumentalist och kompositör som arbetar genreöverskridande i hans anda.