Musikerförbundet

söndag25 juni 2017

Artiklar

Fair internet for performers

Utbudet av streamingtjänster växer stadigt och onlinemarknaden för musik har exploderat. Men artister och musiker får en en oproportionerligt liten del av intäkterna är deras musik konsumeras via streaming. Det är dags att stärka deras rättigheter i det nya digitala musiklandskapet genom att uppdatera EU:s lagstiftning till dagens förhållanden.

Musikerförbundet och vår rättighetsorganisation SAMI är med och driver den Europatäckande satsningen Fair internet for performers för att uppmärksamma lagstiftarna på obalansen i dagens ersättningssystem för streamad musik och driva igenom en förändring.

Det är nu vi har möjlighet att ändra EU-lagstiftningen

Idag är ersättningen till de som skapar musiken knapp eller obefintlig samtidigt som andra tjänar pengar på den blomstrande streamingmarknaden. För att få en rättvis fördelning av intäkterna behövs en oavvislig ersättningsrätt till musiker och artister.

Just nu pågår en översyn av EU:s upphovsrättslagstiftning och organisationer över hela Europa samarbetar intensivt för att en sådan lagstadgad rätt till ersättning ska bli verklighet. Vi påverkar genom opinionsbildning, debatt och möten med politiker och beslutsfattare.

Följ det svenska arbetet på kampanjsajten fair-internet.se. Där kan du också personligen påverka hur framtidens intäkter från digitala tjänster ska fördelas genom att skriva under namninsamlingen.

Dagens ersättningssystem

Mer än 90 procent av all musikförsäljning består av streamad musik. När någon lyssnar på en låt får artisten mellan 0,2 och 0,8 öre i ersättning. En miljon lyssningar ger då max 8 000 kronor, pengar som ofta ska delas med alla i bandet. Bakgrundsmusiker utan avtalade royaltyrättigheter får ingenting när deras musik spelas.

En sådan oskäligt låg ersättning slår inte bara mot artister och musiker utan i förlängningen även mot kulturlivet i stort. Och utan dem, heller ingen blomstrande kreativ sektor som injicerar ansenliga summor i EU:s ekonomi.

Vilka står bakom Fair internet for performers?

FIM (International Federation of Musicians), AEPO-ARTIS (Association of European Performers' Organisations), FIA (International Federation of Actors) och IAO (International Artist Organisation).

Få vårt nyhetsbrev

Följ oss

Håll dig uppdaterad med det senaste från vårt nätverk.

Om Musikerförbundet

Vi är fackförbundet för dig som jobbar med musik. Genom facklig och politisk kamp förbättrar vi våra medlemmars upphovs- och arbetsrättsliga villkor och verkar för att musiker och artister ska få en rättvis del av det ekonomiska värde de skapar i samhället.

Om webbsidan