Musikerförbundet

MINA SIDOR

Du är här: Hem Aktuellt Herreys krönika

söndag19 februari 2017

Stämning gav tio gånger pengarna

BLOGGINLÄGG

I början av maj stämde Musikerförbundet, genom undertecknad, tre musikbolag, Warner, MNW och Naxos. Tvisterna, om än med något olika nyanser, handlar i grund och botten om ersättningar till artister för digitala nyttjanden. I ett av de tre fallen har bolaget (Naxos) acceperat kraven från artisten, nämligen att utge 50 procent royalty vid streaming och downloads i stället för fem procent som de hitills betalat det vill säga en tiodubbling av ersättningen. De andra tvisterna är i skrivande stund olösta.

Kräv en skälig fördelning av intäkterna!

BLOGGINLÄGG

Nyligen läste jag i en artikel om Spotify – att den mest spelade låten någonsin var Aviciis ”Wake Me Up” och att den mest streamade artisten var Eminem. Det var rolig läsning av två anledningar. Dels att få gratulera Avicii, en av Musikerförbundets medlemmar, till en sådan exempellös framgång men framför allt att kunna konstatera att det i Eminems fall inte verkar ha skadat hans karriär att han stått upp för sina rättigheter – snarare tvärtom.

Ole dole doff... snart kommer det pengar från Youtube!!?

BLOGGINLÄGG

Den ene svarar öppet och villigt, den andre kryptisk och den tredje svarar inte alls. Ungefär så kan man sammanfatta de tre stora major-bolagens agerande när det gäller att svara på frågan hur de tänker hantera ersättningar från Youtube.

Universal & Co – Spotifys mardröm?

BLOGGINLÄGG

När Spotify nyligen presenterade siffror på hur mycket ”artisterna får” i ersättning från spelning på Spotify måste jag erkänna att min initiala rektion var irritation.
Irritation över att man skrev att ”artisterna får” när det i själva verket inte var artistens andel man åsyftade, utan egentligen den andel på 4 öre per stream som Universal Music och andra skivbolag erhåller – av vilken artisten inte sällan erhåller mindre än 10 procent.

Få vårt nyhetsbrev

Följ oss

Håll dig uppdaterad med det senaste från vårt nätverk.

Om Musikerförbundet

Vi är fackförbundet för dig som jobbar med musik. Genom facklig och politisk kamp förbättrar vi våra medlemmars upphovs- och arbetsrättsliga villkor och verkar för att musiker och artister ska få en rättvis del av det ekonomiska värde de skapar i samhället.

Om webbsidan