Den konstnärspolitiska utredningen konstaterar det Musikerförbundet länge hävdat: att de ekonomiska strömmarna i musikindustrin är stora men att digitaliseringens effekter leder till allt mindre betalt för musiker och artister. Det mesta av intäkterna koncentreras till några få i branschen. Hur skapar man mer balans i en förhandlingssituation där ena parten är en tung global aktör?

Socialdemokraterna

Det är otillfredsställande att digitaliseringens effekter har inneburit negativa konsekvenser. Vi ser det som viktigt att stärka upphovsrättsorganisationerna i deras strävan att öka intäkterna för flertalet i branschen, inte bara till ett fåtal.

Vänsterpartiet

Vi anser att relevanta bestämmelser på nationell nivå och i EU behöver ses över i syfte att stärka konstnärernas ställning och minska risken för obalans mellan förhandlingsparterna.

Miljöpartiet

Först och främst måste rättighetshavarnas position i avtalssituationen stärkas i förhållande till tyngre aktörer.

Därutöver behövs större transparens i avtalssituationen samt bättre möjligheter för rättighetshavare att kunna få ersättning när deras verk används i de globala förmedlingstjänsterna.

Moderaterna

Förutsättningarna för ersättning för upphovsmännen har i grunden förändrats genom den digitala revolutionen – från ersättning via STIM, konserter och skivförsäljning till dagens digitala utbud av musik. Det är visserligen positivt att den illegala nedladdningen har ersatts av laglig streaming. Men politiskt behöver vi titta närmare på frågan om upphovsmännens ersättning. För att långsiktigt säkerställa branschens utveckling, inte minst för den svenska musikindustrin, måste upphovsmäns rätt till ersättning värnas.

Kristdemokraterna

För att få mer styrka i ryggen gentemot tunga globala aktörer och få upp ersättningen till artister och musiker behöver intresseorganisationerna samverka.

Liberalerna

En grundläggande förutsättning för att Sverige ska kunna behålla vår starka ställning som musiknation är att upphovsrätten fungerar så att man har möjlighet att få betalt för sin musik. Teknikutvecklingen har skapat nya möjligheter för musikskapare att nå ut med sin musik, men den har också skapat nya frågetecken. Ska till exempel plattformarna betraktas som passiva mellanhänder trots att deras intäkter till stor del bygger på det kreativa innehållet?

Vi tycker att det är bra att sådana här frågor diskuteras på EU-nivå, för gränsöverskridande frågor behöver gränsöverskridande lösningar. Regelverken behöver följa med den tekniska utvecklingen och utvecklingen av nya affärsmodeller, och vara balanserat mellan rättighetshavares och användares intressen. Men vi har inga bestämda uppfattningar i detalj än så länge.

Centerpartiet

Som i frågan ovan om en upphovsrättskommission. Vi vill också att verksamma som exempelvis kulturarbetare ska vara med i den diskussionen. De som tar fram en immateriell vara måste kunna få betalt för den. Här finns ett äganderättsperspektiv att värna.

Samtidigt är det viktigt att värna allmänintresset, till exempel att kunskap tillåts spridas på ett smidigt sätt samt skydd för den personliga integriteten.

Läs mer om partienkäten och ta del av fler frågor här.