Vilka är de tre viktigaste åtgärderna för att förbättra villkoren för kulturarbetare?

Socialdemokraterna

Att stärka och utveckla kultursamverkansmodellen, stärka och utveckla scenkonstallianserna, samt stöd till fria grupper och enskilda konstnärliga utövare.

Vänsterpartiet

Att se till att kulturarbetares ekonomiska villkor förbättras genom att exempelvis avtal såsom MU-avtalet efterlevs och att teater-, musik- och dansallianserna stärks ytterligare, ökad anställningstrygghet och fler fasta anställningar på kulturinstitutionerna samt att socialförsäkringarna anpassas efter den verklighet som kulturarbetarna lever i.

Miljöpartiet

För det första behövs en mer sammanhållen politik för konstnärernas sociala och skatterättsliga villkor. I dag är det allt för vattentäta skott mellan politikområdena. Kulturarbetarna och konstnärerna behöver mer gynnsamma skatteregler samt ökad social trygghet, bland annat i form av att konstnärsstipendier blir SIG- och pensionsgrundande.

För det andra vill vi fortsätta att stärka kulturstöden, inklusive anslaget till kultursamverkansmodellen.

För det tredje är det nödvändigt att betalningsströmmarna för digitala tjänster i högre utsträckning når de som skapat det konstnärliga innehållet.

Moderaterna

Kulturskapare måste kunna leva på sin konst. Vi behöver minska administrationen och regelkrånglet för egenföretagare, sänka skatter och utbilda fler konstnärer i entreprenörskap.

Upphovsrätten behöver långsiktigt stärkas.

Utveckla arbetet med att inkludera kulturen i marknadsföringen av exportlandet Sverige, bland annat för att skapa kontaktytor och exponering för enskilda utövare.

Kristdemokraterna

En betydelsefull målsättning med svensk kulturpolitik bör vara att uppmuntra, stödja och underlätta alternativa finansieringsvägar för kultursektorn och för kulturarbetare. Nu behöver nästa steg tas och ytterligare skattemässiga incitament för icke-offentlig finansiering av kultursektorn behöver komma till. Gåvoskatteavdraget, som tyvärr togs bort av nuvarande regering, skulle ha kunnat breddas till att även omfatta kultur.

Vi vill förbättra kulturskaparnas villkor genom att utveckla MU-avtalet och värna upphovsrätten.

Vi vill också uppmuntra lärosäten med högre utbildning i konstnärliga kreativa inriktningar till kurser i företagande och entreprenörskap.

Liberalerna

Skatteregler som gynnar sponsring och konsumtion av samt gåvor till kultur.

Bättre villkor för kulturföretagande.

Bättre social trygghet för kulturskapare.

Centerpartiet

En reformerad upphovsrätt är en del och vi vill att även kulturarbetare ska vara med i den diskussionen.

Vi vill också ge bättre villkor för frilansare och egenföretagare.

Vi vill även satsa på offentliga samlingslokaler. Där sker mycket kulturverksamhet med bland annat möjlighet för kulturskapare inom bland annat teater, musik och litteratur att få uppdrag och nå nya grupper.

Läs mer om partienkäten och ta del av fler frågor här.