Vilka är de tre viktigaste kulturpolitiska prioriteringarna?

Mer kultur till fler – ökad tillgänglighet och delaktighet.

Prioritera barn och unga.

Värna både kulturarvet och det nyskapande kulturlivet.

Vänsterpartiet

Förbättra kulturskapares villkor så att fler kan leva på sitt konstnärliga arbete, öka barn och ungas möjlighet att både ta del av professionellt framställd kultur och själva utöva olika former av kultur samt satsa på kulturen i stort för att tillgången till kultur inte ska vara beroende av exempelvis klass, kön eller funktionsvariation.

Miljöpartiet

Miljöpartiets tre prioriterade kulturpolitiska vallöften är att göra konstnärsstipendier SGI- och pensionsgrundande, att stärka anslagen till kultursamverkansmodellen samt att återinföra estetiska ämnen på samtliga nationella gymnasieprogram.

Moderaterna

Kultur angår alla och därför ska kulturpolitiken också komma alla till del. Vi prioriterar kultur och bildning för barn och unga med särskilt fokus från hem där böcker, instrument och museibesök inte är ett självklart inslag. Vi vill bygga ut reformen Skapande skola för att även omfatta gymnasieskolan.

För det andra vill vi förbättra förutsättningar för kulturella och kreativa näringar. Vi vill ta tillvara digitaliseringens möjligheter, satsa på den nyskapande kulturen och tillvarata konst i det offentliga rummet.

Till sist vill vi understryka att kulturpolitiken hänger samman med alla andra politikområden. Om man höjer skatter och minskar hushållens disponibla inkomster drabbat detta med kirurgisk precision kulturområdet. Kulturpolitik får därför inte reduceras till en tävlan om vem som kan ge mest i bidrag. Frågan om kulturens villkor är mycket större och mer komplex än så.

Kristdemokraterna

Vi vill göra det skattemässigt förmånligt att bidra till kultursektorn, genom ett återinfört, utvidgat gåvoskatteavdrag.

Vi vill stärka förutsättningarna för det civila samhället och värnar det ideella engagemanget.

Vi vill förbättra kulturskaparnas villkor genom att utveckla MU-avtalet.

Liberalerna

Värna bildningen. När skolan fungerar som den ska får barn och unga verktyg att uppskatta och att utöva kultur. Kulturen ger människor verktyg att tänka själva, och det är själva grunden för liberalismen.

Kulturens frihet. Politiken ska hålla armlängds avstånd.

Goda villkor för kulturskapare.

Centerpartiet

Tillgänglighet till kultur i hela landet både för publik och utövare. Det ska finnas goda förutsättningar att uppleva och utbilda sig inom kulturområdet samt verka som kulturarbetare oavsett var i landet man bor, vilken livssituation man har eller om man har någon funktionsnedsättning.

Läs mer om partienkäten och ta del av fler frågor här.