Bertil Lövgren och Peter Ljung är årets Studiorävar

10 januari 2017

2017 års Studiorävar är korade. Juryns val föll på klaviaturspelaren Peter Ljung och trumpetaren Bertil Lövgren som belönas för sina livsgärningar som studiomusiker med Musikerförbundets hederspris Studioräven.

I motiveringen konstateras att Peter Ljung präglat ”en betydande del av 80- och 90-talets svenska populärmusik” och att Bertil Lövgren varit en av våra mest efterfrågade trumpetare sedan slutet av 50-talet.

Under sina lika intensiva som framgångsrika karriärer har de hunnit samarbeta med de flesta i Sveriges artistelit. Peter Ljung kan bland annat höras på inspelningar med Carola, Tomas Ledin, Magnus Uggla, Agnetha Fältskog och Ted Gärdestad. Bertil Lövgren har medverkat på låtar med artister som Alice Babs, Monica Zetterlund, Beppe Wolgers, Lill-Babs och Björn Skifs.

Priset, en litografi av Lasse Åberg och 50 000 kronor var, delas ut på en hyllningsgala på Nalen den 13 februari.

Studioräven – studiomusikernas hederspris

Sedan 2013 ger Musikerförbundet priset till musiker som utmärkt sig i inspelningsstudion, både instrumentalt och med sin förmåga att inspirera och vinna uppskattning hos kollegerna. I juryn sitter studioveteranerna Monica Dominique, Stefan Brolund, Ulf Andersson och Janne Schaffer.

Läs historien om Studioräven här.

Juryns motiveringar

Peter Ljung, studiomusiker ut i fingerspetsarna – säker notläsare, improvisatör och arrangör – och med en rejäl genrebredd från enklaste visa till sofistikerad jazzfusion. Med denna verktygslåda och med nästan 5000 titlar i bagaget har hans klaviaturspel och yrkeskunnande kommit att prägla en betydande del av 80- och 90-talets svenska populärmusik.

Han har gjort studioinspelningar med över 400 olika artister och grupper. Ett exempel att nämna är Electric Banana Band där han är ständig medlem sedan starten 1980 och där han med sin medverkan både som panter och keyboardist tillfört mycket till gruppens karaktär vid de ca 60 inspelningar som gjorts.

Bertil Lövgren har sedan slutet av 1950-talet varit en av vårt lands mest uppskattade och efterfrågade trumpetare inom jazz- och studiomusikerområdet. Han har med framgång medverkat i bl.a. Radiojazzgruppen, George Russell Sextet, Egil Johansens Jazz Incorporated och Lasse Samuelssons studioband.

Vid inte mindre än fyra tillfällen har Bertil dels under eget namn, dels som medverkande, vunnit Orkesterjournalens pris Gyllene skivan. Med sin enastående kvalitet som ensemble- och improvisationsmusiker är Bertil alltid en inspirationskälla för sina medmusikanter och kommer även att vara det för en framtida musikergeneration.

Foto: Gunnar Holmberg och Annie Hyrefeldt.