Frilansliv: Det orangea kuvertet är nog skrämmande läsning för många

Frilansliv: ”Det orangea kuvertet är nog skrämmande läsning för många”

15 juni 2018

Parallellt med frilanskarriären som sångerska som nu är inne på sitt tjugonde år driver Linda Holberg en egen sångcoachverksamhet i Göteborg och för tillfället undervisar hon dessutom eleverna på Performing Arts School i individuell sång. Och så skriver hon musik åt sig själv och andra.

Det brinnande sångintresset har följt henne genom hela livet och hon började tidigt skapa egna låtar.

– Jag uppträdde mycket i skolan och var med i olika band som skrev egen musik. Jag hamnade i ett musikalsällskap vilket senare ledde till att jag sökte mig till Balettakademiens treåriga musikalutbildning i Göteborg. Sedermera har jag mest jobbat med show- och företagsunderhållning i olika konstellationer och sammanhang. Låtskriveriet är mest en kul grej. Jag släppte en fullängdsplatta med eget material för några år sedan och har även skrivit till andra artister.

2004 gick Linda med i Musikerförbundet: ”Jag ville vara med i ett fack som förstår sig på och kan bistå utövare i den mycket speciella bransch som musikbranschen är.”

Hon berättar om hur förbundet hjälpte henne för några år sedan då hon inte fick förnyat anställningskontrakt eftersom hon var gravid.

– Det blev ett diskrimineringsärende som slutade till min fördel då jag efter en utdragen process till slut fick en större summa pengar vid förlikning i tingsrätten. Jag har också fått hjälp av förbundets jurister med att tyda kontrakt och i andra frågor och utnyttjar även möjligheten att deponera mina musikaliska verk hos förbundet för att öka det upphovsrättsliga skyddet och bevisföringen.

Numer är hon inte bara medlem utan dessutom aktivt engagerad i egenskap av förtroendevald. Sedan i våras sitter hon i Avd. Västs styrelse. Fackliga frågor hon känner extra starkt för är bland annat skäliga villkor och förutsättningar i en på många sätt hård och otrygg bransch.

– Som frilansande musiker, kompositör med mera är självklart försörjningen av största vikt (det orangea kuvertet är nog skrämmande läsning för många) – men till vilket pris som helst? Man måste alltid göra en avvägning mellan vilka jobb man ska ta och vilka som inte är värda pengarna och tiden. Finns det någon annan bransch där man erbjuds att jobba helt eller nästan gratis för att det kan ge bra publicitet eller leda till betalda gig i framtiden?

– När goda samarbeten är A och O i en djungel av aktörer som många gånger bara har sitt eget bästa för ögonen är det skönt att få hjälp av ett förbund som verkar för medlemmens bästa. Men i slutändan är det ändå den enskilde individen som drar sin egen gräns och avgör vem man ska jobba med och för och till vilket pris.

Efter sommaren kommer Linda Holberg att gå upp i arbetstid på Performing Arts School men planerar att fortsätta med sin egen sångcoachverksamhet, om än i mindre skala. Hon har även tankar på att lägga ut fler instruktionsvideor om sångteknik på nätet eftersom den första gjorde succé.

– Och så vore det kul att ta upp låtskrivandet igen, det har legat lite på is ett tag. Vi får se vad framtiden har att ge helt enkelt.

För tillfället planerar hon den intensiva julbordsperiodens många spelningar, som i år går av stapeln på Dockyard Hotel i Göteborg.

– Där kommer jag att göra julbordsshower ihop med Partypatrullen, ett av stadens mest rutinerade coverband.

Foto: Therese Hagstedt.