”Kultur måste tas på allvar, inte för givet”

7 november 2018

MEDLEMSINTERVJU | När rocktrummisen Björn Höglund fick syn på en KISS-affisch i sexårsåldern fanns det inte längre några tvivel om vad han ville bli. Idag spelar han bland annat i ständigt aktuella Hoven Droven och Marmeladorkestern och är aktiv som låtskrivare och producent. Han försöker även få politikerna i hemstaden Östersund att få upp ögonen för kulturens samhällsnytta.

Björn Höglund började frilansa direkt efter studenten 1990 och sedan dess har arbetstakten varit oavbrutet intensiv. Han har turnerat världen runt med folkrockarna Hoven Droven sedan de bildades 1991 och gör ett hundratal spelningar om året med efterfrågade coverbandet Marmeladorkestern. Dessutom är han med i Easy Action, The Summit och She Rex som han sporadiskt skriver och producerar egna låtar till. Även andra artister får då och då musik av honom, bland annat Jill Johnson, The Playtones och Lasse Stefanz.

Musiken var ständigt närvarande när Björn växte upp eftersom hans pappa var dansbandsmusiker och han började tidigt spela själv.

– Första trumman fick jag när jag var tre år och man kan säga att jag aldrig släppte den. Första idolen var Elvis, men när jag sedan fick se en KISS-affisch vid sex års ålder var det helt kört.

Musikerförbundet fanns till hands för Marmeladorkestern

Björn har varit med i Musikerförbundet så länge han kan minnas.

– Jag har alltid respekterat fackförbunden och den gamla arbetartraditionen. Jag antar att det var knegaren i mig som per automatik tog mig till Musikerförbundet.

Under årens lopp har han fått assistans kring försäkringar vid några tillfällen. I övrigt har han sluppit ta hjälp från förbundet, men känner att uppbackningen finns till hands om det skulle behövas.

– Mitt coverband Marmeladorkestern har haft, och har fortfarande, en situation med Tallink Silja tillsammans med några andra band. En högst offentlig situation där Musikerförbundet hörde av sig självmant och undrade om de kunde vara till hjälp. Det uppskattades.

Lyfter kulturens värde i hemstaden Östersund

När det gäller musikutövarnas villkor menar Björn att kulturen i alla dess former måste tas på allvar, inte för givet. Den har ett värde och en nytta för hela samhället som ofta går obemärkt förbi.

– Jag driver sedan många år en debatt hemma i Östersund där jag försöker få våra lokala politiker att förstå kulturens mervärden. Att kultur inte bara är musik utan tillväxt, provokation, utbildning, integration, beteendemönster, strömningar i samhället. Det går sådär. Östersunds kommun, som så många andra ställen, tar kultur för givet utan att förstå vad som ligger bakom. Energi, passion, dedikation och talang.

VM-invigning, skivsläpp och turnéer

– 2018 producerade jag den andra Stagmanplattan och 2019 kan det mycket väl bli en tredje. Jag producerar dessutom musik till VM-invigningen i Åre i februari, släpper förhoppningsvis nya plattor med projekten She Rex och The Summit och fortsätter att turnera med Marmeladorkestern och Hoven Droven som vanligt.

Foto: Marlene Nilsen.