Kulturens frilansare i fokus på Europakonferens

15 september 2016

Frilansare inom kultur och media är en utsatt och stadigt växande grupp på arbetsmarknaden. Men samtidigt som antalet mer eller mindre frivilliga egenföretagare ökar går kulturfackförbund över hela EU samman för att göra något åt situationen.

Tidigare i september hölls en konferens i Bryssel där frilansarnas villkor kartlades och deltagarna diskuterade konkreta förslag på hur man kan stärka deras rättigheter genom en facklig offensiv. Avtalssekreterare Thomas Bjelkerud representerade svenska Musikerförbundet och återvände till Stockholm med en lägesrapport.

Kom ni fram till några lösningar?

– De flesta verkade vilja prioritera att lobba mot politikerna för att framtvinga förändringar som ger egenföretagare bättre sociala rättigheter och en möjlighet för fackföreningarna att teckna kollektivavtal för denna grupp.

– Det mest uppseendeväckande är att EU:s konkurrensrätt är så stark och enhetlig inom EU, samtidigt som de arbetsrättsliga förutsättningarna varierar stort mellan länderna. På sikt måste EU – och Sverige – ta tag i frågan om det verkligen är rimligt att det ska vara lagligt för arbetande egenföretagare att arbeta utan fungerande arbetsmiljö och till vilket pris som helst.

– Speciellt påtaglig blir orättvisan när det handlar om människor som utför fysiskt tidsreglerat arbete med personlig närvaroplikt och med arbetsinnehåll styrt av en beställare som i praktiken blir en arbetsgivare. Något som nästan alltid är fallet för musiker.

Hur ser det ut i Europa generellt när det gäller egenföretagarnas villkor?

– Det är väldigt olika! Vissa länder har statlig minimilön, andra har regelverk som fackförbund måste uppfylla för att få tillstånd att förhandla kollektivavtal. I vissa länder får man bara teckna avtal för tillsvidareanställda.

– Konkurrenslagstiftningen inom EU tolkas olika i förhållande till fackförbunds möjligheter att företräda egenföretagare. Det irländska konkurrensverket har till exempel intagit en mycket tuff hållning gentemot journalistförbundets försök att organisera egenföretagare.

Hur ligger Sverige till i en europeisk jämförelse?

– Generellt sett mycket bra. Den svenska modellen med starka parter håller fortfarande i en internationell jämförelse, men utvecklingen mot alltfler yrkesarbetande som väljer, eller tvingas, att fakturera riskerar att förstöra vår arbetsmarknad.

Konferensens slutsatser och förslag blir en utgångspunkt när musikerförbundens internationella organisation FIM och övriga projektpartners nu fortsätter arbetet med att lösa frilansarnas situation.

Konferensen arrangerades av International Federation of Musicians (FIM), International Federation of Actors, International Arts and Entertainment Alliance och International Federation of Journalists.