LOs fackligt feministiska stipendium går till Meta Fagerstöm och projektet #upptilldanz

12 oktober 2020

LOs stipendium för facklig feminism tilldelas Musikerförbundets Meta Fagerstöm och projektet #upptilldanz. Syftet med projektet är att skapa en bättre arbetssituation för kvinnliga dansbandsmusiker och mana fram bra arbetstillfällen. Idag väljs alltför ofta kvinnor bort då de söker som musiker till ett dansband. Målet med projektet är att få en jämlikare arbetsmiljö där kvinnor blir behandlade likvärdigt vid utövandet av yrket.

LOs stipendium inom området facklig feminism

LO vill uppmuntra fler fackligt aktiva kvinnor och män att engagera sig för ökad jämställdhet och allas lika värde och rätt i arbetslivet. LO har därför inrättat ett årligt stipendium på 50 000 kr inom området facklig feminism.

Stipendiet delas ut till medlemmar och förtroendevalda i LOs medlemsförbund som vill genomföra ett konkret projekt eller aktivitet i syfte att stärka det fackligt feministiska arbetet på arbetsplatsen, i fackföreningsrörelsen eller i arbetslivet i stort.

Årets stipendium tilldelas alltså Meta Fagerstöm och projektet #upptilldanz.

#upptilldanz ska synliggöra arbetssituationen för kvinnliga dansbandsmusiker

Dansbandskulturen är en av vårt lands största folkrörelser med tusentals musiker och hundratusentals dansare. Trots att så stor del av Sveriges befolkning lever och andas dansbandsmusik, så finns det mycket vi behöver ta itu med avseende jämlikheten i branschen och den sexistiska kulturen som fortfarande påträffas titt som tätt.

#metoo-rörelsen har nästan helt förbigåtts och som kvinna är det vardag att få utstå kränkande särbehandling. Vi vill genom projekt #upptilldanz belysa hur arbetssituationen ser ut för kvinnliga dansbandsmusiker främst genom att få dem att våga berätta och dela med sig av sina egna erfarenheter, så att kollegor och övriga får upp ögonen för hur situationen fortfarande ser ut och hur det kan kännas som utövande kvinnlig musiker i ett starkt mansdominerat yrke, där man lever tillsammans i turnébussar, ibland veckovis.

Bakgrund, syfte och mål

Syftet med projektet är att skapa en bättre arbetssituation för kvinnor i branschen och mana fram bra arbetstillfällen. Idag väljs alltför ofta kvinnor som söker arbete som musiker till ett dansband bort just på grund av att de är kvinnor. Det finns en oskriven regel som säger att ett dansband ska bestå av tre eller flera manliga musiker och en kvinnlig sångerska som kuttersmycke. Det är ytterst få dansband som anställer en kvinna som musiker om det finns manliga sökanden till tjänsten – oavsett om kvinnan är avsevärt mycket bättre musiker, så väljs i 9 fall av 10 hellre en man.

Ett annat stort problem är den sexistiska kulturen. Vi vill att det ska vara naturligt att få vara en i gänget utan att för den skull vara tvungen att ha en grabbig och sexistisk jargong. Man ska inte vara tvungen att avstå från att åka med på turné för att slippa en ”sexistisk” kultur.

Målet med projektet är att påvisa hur arbetsmiljön för kvinnliga dansbandsmusiker kan se ut – trots att vi lever i en upplyst värld. När projektet är slut är förväntningen att vi ska ha påbörjat en väg mot att det ska vara lika accepterat att vara kvinnlig dansbandsmusiker som det är att vara t.ex. kvinnlig polis, golvläggare, bagare etc. Vi måste få en jämlikare arbetsmiljö där kvinnor blir behandlade likvärdigt när vi utövar våra yrken.

Läs mer om Meta projekt i ARBETETs artikel ”Dansbands­musiker kämpar mot ”sexistisk kultur” i branschen”.

Foto: Gert Fagerström