Musikerförbundet i möte med regeringen angående coronaviruset

16 mars 2020

Just nu träffar Musikerförbundet, tillsammans med andra kulturskaparorganisationer, kulturministern, arbetsmarknadsministern och socialförsäkringsministern för att diskutera åtgärder i syfte att skydda och kompensera kulturområdet med anledning av Coronaviruset.

Den situation som uppkommit kommer få stora konsekvenser för kultursektorn och för enskilda kulturskapare. Särskilt drabbade är de enskilda kulturskapare som ofta arbetar som frilansare och egenföretagare, har små ekonomiska marginaler och som ofta är mycket beroende av löpande uppdrag. Kulturminister Amanda Lind, tillsammans med arbetsmarknadsminister Eva Nordmark och socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi har bjudit in till samtal med ett antal berörda kulturorganisationer och fackliga organisationer. Syftet är att regeringen ska få en tydlig bild av virusspridningens konsekvenser för kulturskaparna och de behov som de berörda grupperna ser i den situation som har uppkommit. Musikerförbundet vill framföra våra medlemmars utsatthet och diskutera vilka åtgärder som krävs för att underlätta situationen för dem.