Dj

Musikerförbundet delar oron som finns hos dj:s efter pandemin.

30 september 2021

Musikerförbundet medverkade i dag i SVT Kulturnyheterna angående den oro som finns gällande lägre gager och ställer sig kritiska till arbetsvillkoren för dj:s.

SVT Kulturnyheterna rapporterar i dag om den oro som finns hos dj:s efter pandemin. Under tiden med restriktioner har många klubbar förlorat mycket pengar och nu riskerar dj:s som varit arbetslösa länge att tvingas spela för en sänkt lön.

– Dj:s är i en mycket utsatt position, och de arbetsrättsliga regler som ska skydda dem kringgås systematiskt. När pengarna på kontot är slut har man ett dåligt förhandlingsläge och kan tvingas att spela för att ändå få de slantar som finns, säger Mattias Qvarsell, avtalssekreterare på Musikerförbundet.

Ett annat problem som visat sig under pandemin är att svensk kulturbyråkrati inte tycks förstå att dj som yrke är ett konstnärligt yrke som kräver hantverkskunnande för att nå framgång. Detta har vi sett exempel på i de krisstöd som inte omfattat dj:s, eftersom de inte ansågs vara kulturarbetare, vilket Musikerförbundet tycker är absurt och världsfrånvänt.

Redan före pandemin stod Musikerförbundet i startgroparna för att få ordning på den här problematiken och dj:s organiserar sig nu i förbundet för att tillsammans reglera arbetsmarknaden på ett bättre sätt. Det kan handla om gagenivåer, avbokningsregler, försäkringsfrågor och kontraktsstandarder kring till exempel ansvarsfrågor och vilken utrustning som ska finnas på plats.

Se hela reportaget hos SVT Kulturnyheterna här.