Musikerförbundet stödjer Fastighets varsel

28 april 2017

Kollektivavtalsförhandlingarna med Almega har kört fast. Nu varslar Fastighetsanställdas förbund om strejk för att få igenom en låglönesatsning utan att behöva betala med försämrade villkor.

”Almega vägrar oss en överenskommelse i enlighet med LO-samordningen och industrinormeringen som innehåller en låglönesatsning”, säger Jari Visshed, tredje förbundsordförande för Fastighets i ett uttalande.

Musikerförbundet står bakom Fastighets i kampen för schysta villkor och löner. Även de fastighetsanställda har rätt till den låglönesatsning som arbetstagare inom bland annat industrin och handeln redan fått.

”Almega måste rätta in sig i ledet. De med lägst löner behöver ett extra påslag, det är självklart att LO-samordningens låglönesatsning ska gälla alla förbund. Fastighets medlemmar ska inte tvingas betala för det med försämrade arbetsvillkor”, säger Musikerförbundets ordförande Jan Granvik.

Fastighets stridsåtgärder träder i kraft den 8 maj kl. 06:00 och berör sju företag i sex städer.