Musikerförbundet stödjer Kommunals strejk

29 april 2022

Musikerförbundet uttalar sitt stöd för fackförbundet Kommunal som gått ut i strejk efter att Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation sagt nej till medlarnas bud.

Svenska Kyrkan är en av Musikersveriges största arbetsgivare då musiken har en självklar plats i kyrkans verksamhet. Kör, konsert, dop, begravning och andra gudstjänster är återkommande verksamhet där musikernas arbete har en nyckelfunktion.

– Musikerförbundet står bakom Kommunals självklara krav att de som jobbar i Svenska kyrkan ska ha goda omskolningsmöjligheter, likvärdiga andra delar av arbetsmarknaden, utan att det ska villkoras med försämringar i anställningstryggheten, säger Mattias Qvarsell, Musikerförbundets avtalssekreterare.

Kommunals strejk inleddes kl 9.00 den 29 april. Läs mer om strejken på Kommunals hemsida.