Musikerna spelade på Silja Tallink – arrangörsbolaget betalade inte

Musikerna spelade på Tallink Silja – arrangörsbolaget betalade inte

10 november 2017

Dagens Nyheter har avslöjat att minst 70 musiker, artister och scenarbetare har blivit blåsta på betalningen för sitt arbete med underhållningen ombord på Tallink SIljas kryssningsfartyg. Under 2016 uppgår de uteblivna ersättningarna till sammanlagt 1,9 miljoner.

Rederijätten har samarbetat med arrangörsbolaget Event Cruises som kontrakterat musik- och underhållningsakter till kryssningarna. Bakom företaget står bland annat Michael Silverskjöld, ökänd i branschen för uteblivna betalningar och konkurser. Han har länge haft en permanent plats på Musikerförbundets Fråga oss först-lista över oseriösa aktörer som vi vill varna våra medlemmar för.

Tallink Silja borde ha haft koll

I Dagens Nyheter sågar Musikerförbundets jurist Per Herrey arrangörerna men riktar även kritik mot Tallink Siljas slapphänta hantering: ”Michael Silfverskiöld är en följetong som pågått i många år. Han är en känd bedragare i branschen. Därför är det makabert att Tallink Silja hävdar att de inte har haft koll. Det ska de ha haft enligt min mening. Resultatet av detta är förödande”, konstaterar han.

Begär förskottsbetalning

Per Herreys bästa råd till medlemmar som erbjuds engagemang av arrangörer de inte jobbat med tidigare är att be Musikerförbundet granska dem. Ett allmänt tips till alla musiker och artister därute är att begära förskott i en situation som känns osäker: ”Efteråt är det för sent, det finns ytterst sällan pengar att hämta i en sådan här konkurshärva.”