Nu betalas ersättningar från Öppet Arkiv ut till musiker och artister

16 oktober 2017

Idag börjar ersättningarna från SVT:s Öppet Arkiv betalas ut till de som medverkat i programmen som låg där åren 2013–2014. Beloppen beräknas utifrån antalet klick på programklippen.

Arkivet, där klipp från SVT:s egna produktioner gjorts tillgängliga via webben, har funnits sedan 2013. Tiotusentals rättighetshavare, från musiker och artister till skådespelare och regissörer, har medverkat i materialet som hittills lagts upp där.

Copyswede betalar ut ersättningarna

I denna första omgång betalas ersättningarna för programmen som fanns tillgängliga i arkivet under 2013 och 2014 ut. För att beräkna beloppen har man tagit fram en fördelningsmodell som utgår från antalet klick på programklippen. Utbetalningarna görs av organisationen Copyswede, som tagit fram både fördelningsmodellen och den nya licens som gjort ersättningarna möjliga att betala ut.

De har kartlagt rättighetshavarna och kopplat dem till de olika programmen, ett omfattande arbete eftersom uppgifterna om de medverkande sträcker sig långt tillbaka i tiden och ibland inte har funnits i några digitala register.

En del av ersättningarna går till stipendier

Individuella ersättningar betalas ut till de medverkande i programmen som setts flest gånger. Beloppen från mindre populära klipp, som inte genererat tillräckligt många visningar och därför inte kommer upp till en minimigräns, samlas i en stipendiepott. Längre fram kommer utövarna ha möjlighet att söka pengar ur den från sina respektive medlemsförbund.

Mer information om ersättningarna från Öppet Arkiv finns på Copyswedes hemsida.