Ny arbetsmiljösatsning ska bekämpa frilansmusikernas utsatthet

22 oktober 2018

För att åtgärda en del av de arbetsmiljöproblem som i hög utsträckning drabbar Musikerförbundets medlemmar sjösätter vi nu ett nytt projekt. Syftet är att arbetsmarknadens parter tillsammans ska hitta former för att täppa till det glapp i lagstiftningen som gör frilansmusikerna till en utsatt yrkeskategori.

Frilansarna dominerar musiksektorns arbetsplatser, men eftersom de går på korta kontrakt saknar de ofta reella möjligheter att utse eller själva bli skyddsombud. Det leder till att frilansarnas arbetsmiljö inte bevakas på samma sätt som andra yrkeskategoriers.

Dessvärre är otrygga anställningsvillkor en riskfaktor i sig när det gäller arbetsmiljö, särskilt i kulturbranschen. Det bekräftades bland annat hösten 2017 när de utbredda problemen med sexuella trakasserier i arbetslivet uppmärksammades under metoo. Bland annat visade den undersökning som då gjordes av arbetsgivarorganisationer och fackförbund i kultursektorn att just frilansare och andra med osäkra anställningar löper högre risk att bli utsatta för övergrepp.

Frilansare och arbetsgivarrepresentanter ska hitta åtgärder

För att komma tillrätta med frilansarnas situation och stärka deras skydd sjösätter Musikerförbundet nu en riktad insats. Syftet är att ta fram åtgärder som kompenserar för det glapp i lagstiftningen som hindrar frilansmusiker att företrädas av skyddsombud fullt ut och försvårar Arbetsmiljöverkets insyn i deras arbetsmiljö.

Under hösten kommer vi att genomföra möten med frilansande musiker och representanter från arbetsgivarsidan för att utveckla nya samverkansformer mellan arbetsmarknadens parter och relevanta myndigheter, så att frilansarna kan få ett fullgott skydd.

Ska kunna tillämpas i hela branschen

Den nya arbetsmiljösatsningen ska på sikt ligga till grund för förändringar inom hela musikområdet och skapa en sund standard att utgå från.

Joel Botnen Diamant leder projektet:

– Vår målsättning är att ta fram insatser som syftar till att minska brott och andra regelöverträdelser i arbetslivet som drabbar frilansande musiker. När vi hittat fungerande former för det kan de även, med viss modifiering, tillämpas i andra branscher.