Regeringen ger 115 miljoner till den fria konsten

14 september 2017

Regeringen satsar på kulturen i höstbudgeten. Ett tillskott på 115 miljoner ska förbättra villkoren för den fria konsten. Bland annat växer potten till konstnärsstipendierna och Kulturrådets anslag till scenkonstgrupper.

En del av de ökade medlen till konstnärerna fördelas av Kulturbryggan som ger stöd till nyskapande projekt inom hela kulturområdet.

”Fri kultur och fria utövare är viktigt för alla fria samhällen. I en omvärld där makthavare stramar åt villkoren för de fria konstnärerna går regeringen i motsatt riktning”, säger kulturminister Alice Bah Kuhnke.

Kulturen fyller en viktig funktion i samhället och Musikerförbundet välkomnar att politikerna markerar det genom att skjuta till pengar, och att satsningen uttalat ska komma hela landet till godo visar att de inser vikten av ett blomstrande kulturliv bortom storstäderna.

”Alla är med och finansierar kulturen via skattsedeln, då ska det också märkas lokalt för utövare och invånare på mindre orter”, kommenterar Musikerförbundets ordförande Jan Granvik. ”Budgetsatsningen är bra men musiker och artister behöver också bättre förutsättningar på andra områden. Bland annat måste reglerna för a-kassan och socialförsäkringssystemet anpassas.”