Seminarium: Royaltybranschen, blockchain och motståndet mot förändring

1 november 2018

I Stockholm den 19/11. Teknikutvecklingen skapar nya möjligheter att ge musikskaparna korrekta ersättningar. Men upphovsrättssällskapen stretar emot. Välkommen på ett seminarium om de nya digitala verktygen, hur vi kan använda dem – och varför de väcker ett sådant motstånd.

Digitaliseringen av musikbranschen har avslöjat hur låg precision royaltyutbetalningarna har. Men samtidigt skapar teknikutvecklingen nya möjligheter att ge musikskaparna korrekta ersättningar. Många som utforskat tekniken blockchain säger att den är revolutionerande, att den kommer att förändra det mesta. Inte minst musikbranschen.

Men upphovsrättssällskapen stretar emot. De har egna intressen som inte nödvändigtvis stämmer överens med medlemmarnas. Historien visar gång på gång att den som sitter på makt och höga positioner vill behålla status quo.

Välkommen på ett seminarium med Tommy Kaså om de nya digitala verktygen, hur vi kan använda dem – och varför de väcker ett sådant motstånd.

• Tid: Måndag den 19 november kl. 19.00.
  • Plats: Brantingrummet i ABF-huset, Sveavägen 41.
  • Entré: Gratis.

Föranmäl dig gärna till avd.ost@musikerforbundet.se.

Om Tommy Kaså

Tommy Kaså är vice ordförande i Musikerförbundet och aktiv inom upphovsrätt sedan 80-talet. Han verkar som DIY inom flera smalare instrumentala genrer och har ett tiotal egenutgivna album spridda globalt i den digitala musikvärlden.

Det andra stora intresset, förutom upphovsrätt, är vad musik gör med oss. Vad händer egentligen i våra hjärnor och kroppar när vi lyssnar på eller skapar musik? I över tio års tid har Tommy Kaså följt denna forskning.

Hantering av personuppgifter

Vi fotograferar och filmar på våra arrangemang och använder materialet i våra digitala kanaler såsom musikerforbundet.se och sociala medier. Om du har invändningar mot hur vi hanterar personuppgifter, kontakta vårt dataskyddsombud.

Läs mer om Musikerförbundets hantering av personuppgifter här.

Arrangeras av Musikerförbundet Avd. Öst i samarbete med ABF Stockholm.