Kvinnor inom scenkonsten extra utsatta för sexuella trakasserier

Sexuella trakasserier inom scenkonsten ska motverkas

17 april 2018

I en ny rapport presenterar Kommissionen mot sexuella trakasserier inom scenkonsten en kartläggning av branschens problem och förslag på åtgärder. 47 procent av kvinnorna i deras undersökning har någon gång blivit utsatta på jobbet.

Efter höstens metoo-upprop från kulturbranschen tillsatte Svensk Scenkonst och Teaterförbundet en kommission för att analysera förekomsten av sexuella trakasserier på scenkonstområdet och komma med förslag på hur man kan lösa problemet. Idag presenterade de sin rapport och kunde visa på en större utsatthet på jobbet för verksamma i branschen i jämförelse med den yrkesarbetande befolkningen i stort.

I rapporten har de bland annat utgått från den enkätundersökning som Musikerförbundet, SYMF, Teaterförbundet och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst lät genomföra i vintras. Där uppger 47 procent av kvinnorna att de någon gång utsatts för sexuella trakasserier i jobbsammanhang. Siffran för kvinnor i allmänhet är 34 procent.

En anledning till trakasserierna är enligt kommissionen den osunda arbetsmiljö som uppstår när otydliga maktstrukturer med informella ledare får spelrum och personer med stjärnstatus sätts på piedestal. Tidsbegränsade anställningar och tillfälliga arbetskonstellationer försvårar arbetsmiljöarbetet och bidrar till missförhållandena. De pekar också ut tystnadskulturen som ett av branschens tyngsta problem.

I rapporten listar kommissionen ett antal åtgärder. Bland annat måste arbetsgivarna ta sitt ansvar och öka kunskapen om hur de ska agera när sexuella trakasserier förekommer. De tydliga riktlinjer som redan finns på plats behöver levandegöras. Man skulle även kunna utnyttja möjligheten att skriva in bestämmelser om aktiva åtgärder mot sexuella trakasserier i kollektivavtalen. Det skulle öka pressen på arbetsgivarna att agera med kraft.