Sök J:son-stipendiet 2018

3 september 2018

Varje år delas J:son-stipendiet ut till en ung instrumentalist och kompositör som arbetar genreöverskridande i Björn J:son Lindhs anda. Syftet är att stödja och främja stipendiatens musikaliska utveckling.

Det allra första stipendiet delades ut 2015 till munspelaren Filip Jers. 2017 gick det till saxofonisten Elin Larsson. Nu är det dags för årets val.

Information om hur man söker stipendiet finns här. Ansökningsperioden löper från 1 till 30 september.

Stipendiet delas ut av Björn J:son Lindhs minnesfond som Musikerförbundet är med och förvaltar.

Om Björn J:son Lindh

Björn J:son Lindh är en av våra mest folkkära musiker och låtskrivare. 1973 tog han examen från Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och gick vidare till en framgångsrik bana som flöjtist, pianist och inte minst kompositör med låttitlar som ”Brusa högre lilla å” och ”Härifrån till evigheten”. Han skrev även åt andra och skapade musik till tv och film, bland annat Mannen på taket och Jägarna.

Vid Björn J:son Lindhs bortgång instiftades en minnesfond med ändamålet att varje år dela ut ett stipendium till en ung kompositör och musiker med samma genreöverskridande inriktning som han. Utdelningen sker i samband med Janne Schaffers årliga julkonsert.