Stöd till kulturen 2021

21 december 2020

Regeringen har beslutat om hur den miljard som aviserades i budgetpropositionen för 2021 ska fördelas till kultursektorn. Beslutet bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.

Medlen kommer att fördelas som stipendier och stöd till konstnärer och andra aktörer på kulturområdet som drabbats hårt under pandemin. De bidragsfördelande aktörerna är Statens kulturråd (550 miljoner kronor), Stiftelsen Svenska Filminstitutet (250 miljoner kronor), Konstnärsnämnden (154 miljoner kronor) och Författarfonden (20 miljoner kronor), samt 4 miljoner kronor till Sametinget som ska gå till stöd till samisk kultur. Medel kommer både kunna gå till direkta krisstöd och till stimulanser för produktion.

Utlysning av Konstnärsnämndens Krisstipendium 3 öppnar i januari.

Läs mer om bidragsfördelningen här!

Musikerförbundet följer situationen noggrant och vi uppdaterar vår hemsida så fort vi får mer information. Följ oss gärna på sociala medier för att inte missa våra nyheter.