Stöduttalande för Handels strejk

4 november 2020

Musikerförbundet stödjer Handels strejk – ingen ska lämnas efter.

Nu pågår förhandlingar mellan fack och arbetsgivare i hela Sverige. Förhandlingarna handlar om att du som arbetar ska få höjd lön. Facket driver frågan om att lönerna ska räknas upp med 5,4% under en period om 29 månader. Dessutom ska de med lägst löner få möjlighet att komma ikapp med hjälp av en låglönesatsning för alla som tjänar under 26 100 kr/mån (för heltidsarbete). Detta paket av lönehöjningar kallar vi för Märket. Det är en metod som håller ihop lönenivåerna och som säkerställer att man ska kunna leva på sin lön, oavsett bransch. Det finns arbetsgivare som accepterar Märket och så finns det arbetsgivare som motsätter sig Märket.

Handels, fackförbundet för de som arbetar i butiker eller på lager, möter nu en arbetsgivare som vägrar följa Märket. Därför har Handels beslutat om att öka trycket i förhandlingarna genom att ta ut sina medlemmar i strejk.

Musikerförbundet stödjer Handels strejk.

För oss är Märket viktigt. Vi ska inte ha lågbetalda branscher med arbetande fattiga. Självklart ska de som arbetar inom handeln ha rätt till löneuppräkningar som samhället i övrigt.
-Mattias Qvarsell, Musikerförbundets avtalssekreterare.

Inom LO finns en samordning där fackförbunden stödjer varandra så att alla får igenom Märket. Musikerförbundet är med i LO-samordningen eftersom vi tror att det finns en styrka i detta. Det blir ett mer jämlikt samhälle om vi tillsammans hjälps åt att reglera de gemensamma villkoren på Svensk arbetsmarknad, istället för att var och en ska behöva slåss för sin egen sak.

Genom facklig styrka kan vi tillsammans ta ansvar för ett Sverige som håller ihop. Det här är frågor som man inte löser på individnivå. Gemensamma förhandlingar ger bättre resultat. Därför är det viktigt att du är medlem i en facklig organisation.
– Jan Granvik,  Musikerförbundet ordförande.