Stöduttalande HRF – Er kamp är vår kamp!

10 november 2020

Musikerförbundet stödjer hotell- och restaurangarbetarnas krav på lönehöjningar.

Vi arbetar många gånger på samma ställen. Ni serverar mat och dryck, medan vi serverar musik.

Er bransch har, liksom vår, drabbats enormt av åtgärderna kring Covid-19. Många har förlorat jobb och försörjning. Självklart håller vi ihop för att säkerställa att ni inte ska drabbas dubbelt genom att dessutom få en sämre löneutveckling än samhället i stort.

Er kamp är vår, och vi stödjer HRFs strejk- och blockadvarsel.
– Mattias Qvarsell, avtalssekreterare Musikerförbundet.

Vi LO-förbund har gått samman för att säkerställa att alla får en uppräkning med märket. Där ingår låglönesatsningen, och det gäller även branscher som har det tufft. Alternativet vore att röra oss i en riktning där vissa branscher överlever genom att de anställdas villkor urholkas. Vilket i sin tur leder till arbeten som inte går att försörja sig på. Vi kan inte acceptera en sådan utveckling. Därför måste märket inklusive låglönesatsningen respekteras, oavsett avtalsområde.

Det är viktigt att vara medlem i ett facket. Dessa frågor löser man inte på individnivå.
– Jan Granvik, ordförande Musikerförbundet.