Tre hörseltips på skyddsombudens dag

25 oktober 2017

På skyddsombudens dag vill vi tacka Musikerförbundets arbetsmiljöexperter som jobbar för att våra medlemmar ska kunna framföra sin musik under både goda och säkra förhållanden. Dagen till ära delar ett av våra skyddsombud med sig av sina bästa tips på vad du själv kan göra för din arbetsmiljö när det gäller musikers och artisters viktigaste instrument: hörseln.

Maria Blom är ett av de ombud som undersöker klubbar, konserthus och andra spelställen för att upptäcka eventuella problem som arbetsgivaren måste åtgärda. Men det finns mycket du kan göra själv också för att förbättra arbetsmiljön.

Eftersom tinnitus och andra hörselskador är Marias specialområde bad vi henne dela med sig av sina bästa tips för att förebygga problem med hörseln.

1. Tänk på att även lägre volymer över lång tid kan ge skador på hårcellerna i innerörat.
  2. Repa aldrig i rum med nakna betongväggar! Jag har träffat hela band med tinnitus och andra hörselskador på grund av odämpade replokaler.
  3. Hörselskydd är en vanesak. Använd dem! Även om de dämpar så lite som 9 dB så har du halverat ljudet flera gånger om eftersom decibelskalan fungerar logaritmiskt.

Hörselproblem är en av de vanligaste arbetsskadorna bland musiker och artister. Tre av fyra inom populärmusik- och jazzgenren drabbas. Det kan räcka med ett par sekunders öronbedövande ljud men lika gärna långsamt byggas upp över tiden. För dig och din musikkarriärs skull, se till att gardera dig så att du slipper hörselskador.

Läs mer om hur du skyddar hörseln här.