Uteblivna royalties fran USA kan sparas med ny soktjanst 1024 x 683.png

Uteblivna royalties från USA kan spåras med ny söktjänst

19 februari 2018

Nya gratistjänsten NOI Lookup gör det enkelt för musikförlag och upphovspersoner att ta reda på om de har ersättningar att hämta. Där kan man söka bland de 60 miljoner registreringar av okända rättighetshavare som USA:s upphovsrättsbyrå fått in från musikanvändare.

Om man hittar sin låt i NOI Lookup betyder det att en musikanvändare, inte sällan en streamingtjänst, har anmält låten till upphovsrättsbyrån och hävdat att rättighetshavaren inte gått att hitta. I nuläget har man inga skyldigheter att betala royalty till oidentifierbara upphovspersoner.

Hittills har det varit svårt och omständligt att spåra upp fall där man står listad som okänd rättighetshavare och har ersättningar att hämta, men med den nya söktjänsten blir det ändring på det.

”Musikförläggarna och låtskrivarna har äntligen en väg till insyn i vilka address unknown-registreringar som kommit in från musikanvändare som använt deras låtar”, säger Michael Huppe, styrelseordförande i SXWorks som ligger bakom NOI Lookup. ”Vår tjänst gör en komplicerad process mycket mer transparent och tar oss närmare målet, att få musikindustrin att fungera bättre.”

Arbetet med att kontakta musikanvändaren och kräva in pengarna kommer man dock inte ifrån, och om det inte handlar om så pass stora summor att man kan gå via sitt rättighetssällskap måste man sköta allt själv. Men nu har i alla fall en del av processen förenklats när det gäller uteblivna ersättningar från användning av musik i USA.

Här hittar du NOI Lookup.

NOI står för Notice of Intention to Use, ett tillkännagivande som aktörer skickar till rättighetshavare när de planerar att använda ett verk.

En address unknown-NOI skickas till USA:s upphovsrättsbyrå när användaren inte kan identifiera rättighetshavaren.