Musikerförbundets förslag på ytterligare åtgärder

12 mars 2021

I veckan deltog förbundsjurist Anton Gunnars vid samtal med näringsdepartementen och arbetsmarknadsdepartementet tillsammans med arbetsmarknadens parter om genomförande av krispaket till näringslivet. Musikerförbundet, tillsammans med LO, gavs tillfälle att framföra synpunkter på hur regering och berörda myndigheter hanterat pandemin och vilka ytterligare åtgärder som bör införas. Här kan ni läsa om några av de ytterligare åtgärder Musikerförbundet föreslog.

För Musikerförbundets medlemmar och kulturarbetare i stort så har, som alla vet, pandemin och de restriktioner som följt därav i princip omöjliggjort deras arbetsmarknad.

Olika företagsformer ska ha rätt till ett likvärdigt krisstöd

Ser man till musiker, artister och musikskapare så är majoriteten av dessa frilansare där deras verksamhet inte skiljer sig avsevärt, medan vilken bolagsform man bedriver verksamheten i skiljer sig kraftigt. Det varierar mellan att man är visstidsanställd, till att man använder sig av egenanställningsföretag, enskild firma, AB, HB eller KB.

Ser man till deras verksamhet skiljer sig denna inte något utmärkande, men beroende på vilken företagsform man bedrivit sin verksamhet och ifall man varit anställd inom sin egna verksamhet eller inte så har detta inneburit en enorm skillnad i hur de olika stöd och krispaket kommit dem tillhanda.

Vi vill se att:

• kulturarbetare ges möjlighet att nyttja samma eller likvärdiga stöd- och krispaket oberoende av vilken företagsform de bedriver sin verksamhet i.

Rätt att söka uppdrag trots a-kasseersättning

De lättnader som införts i arbetslöshetsförsäkringen har inte haft den verkan som det var tänkt. Vi tror att regeringens avsikt var att man skulle kunna fortsätta bedriva verksamheten i viss mån, men i verkligheten har det inte varit möjligt att göra det. Det skulle vara tillåtet med vissa åtgärder i verksamheten om dessa hade till avsikt att man senare skulle kunna återuppta verksamheten. Men här har a-kassan tillämpat den mest strikta tolkningen på lättnaderna.

Vi vill se att:

• a-kasselättnaderna medför en rätt för kulturarbetare att söka uppdrag och jobb på det sätt de normalt gör, dvs. genom marknadsföring, kontakter och samarbetspartners istället för att tvinga kulturarbetarna att helt frångå sin verksamhet och istället söka arbeten inom andra branscher.

Stöd för att underlätta återstarten av kulturlivet

Där vi ser ett stort behov där planering och åtgärder måste vidtas är när smittläget börjar bli tryggt igen och kulturlivet börjar kunna starta upp igen. Majoriteten av våra medlemmar förlitar sig just nu på arbetslöshetsförsäkringen, och de är i stort förhindrade att vidta åtgärder i sin verksamhet samtidigt som de erhåller a-kassa. Det kommer bli en tuff övergång när man ska sätta igång och söka uppdrag och engagemang, planera turnéer och upprätta nya repertoarer etc., när man samtidigt måste träda från sin arbetslöshetsersättning.

Vi vill se att:

• Det införs ytterligare lättnader i a-kassesystemet eller införs alternativa stöd som kan hjälpa till vid övergången från a-kassa till att komma igång med sin verksamhet igen.