Företagsservice – för medlemmar med enskild firma

Om du är företagare med enskild firma kan du vara medlem i Musikerförbundet och få tillgång till tjänsten Företagsservice.

Som företagsmedlem (F-medlem) har du samma rättigheter och skyldigheter som andra medlemmar i förbundet, men med fördelen att du kan dra av serviceavgiften till Företagsservice i din rörelse.

Dessutom kan du teckna en speciell företagsförsäkring (läs mer längre ner) och andra förmånliga försäkringar till din verksamhet. I avgiften ingår även en rättsskyddsförsäkring.

Avgiften för F-medlemskap består av två delar

1. Medlemsavgift till Musikerförbundet – 155 kr/månad.

Du får komplett medlemsservice, inklusive Olycksfallsförsäkring heltid med efterlevandeskydd 40 000 kr fram till den månad du fyller 67 år, och Ansvarsförsäkring.

2. Serviceavgift till Företagsservice – 188 kr/månad.

Avgiften är avdragsgill i näringsverksamheten (moms tillkommer). En del av summan består av en obligatorisk rättsskyddsförsäkring på 23 kr/mån.

Bli F-medlem

Redan medlem i Musikerförbundet? Då fyller du enbart i blanketten Ansökan om anslutning till Företagsservice (pdf) och postar/mejlar till oss.

Inte medlem i Musikerförbundet sedan tidigare? Då fyller du både i en vanlig inträdesansökan (pdf) till Musikerförbundet plus blanketten Ansökan om anslutning till Företagsservice (pdf). Posta/mejla båda blanketterna till oss.

Om du vill betala med autogiro i framtiden och därigenom spara 35 kr/faktura behöver du göra ett medgivande för medlemsavgiften och ett för serviceavgiften. Skriv ut blanketterna nedan och posta till oss.

Medgivande om autogiro för medlemsavgiften (pdf)
Medgivande om autogiro för serviceavgiften (pdf)

Företagsförsäkring för enskild firma

Vi erbjuder den förmånliga Företagsförsäkringen tillsammans med Folksam. En stor fördel är att du kan välja försäkringsbelopp redan från 100.000 kronor vilket ger en låg premie. Dessutom är självrisken för egendom kraftigt reducerad till endast 10 procent av basbeloppet. Premien är självklart avdragsgill i firman.

Läs mer om Företagsförsäkring för enskild firma här.

Teckna försäkringen genom att fylla i en blankett (pdf) och mejla den till forsakring@musikerforbundet.se.

PREMIEN

Premiens storlek beror på vilket försäkringsbelopp du väljer.
Försäkringsbelopp Premie Skyddsklass
100 000 kr 1 500 kr 2
250 000 kr 2 100 kr 2
500 000 kr 3 900 kr 3
750 000 kr 4 800 kr 3
1 000 000 kr 6 000 kr 3

Juridisk service

Företagsservice erbjuder dig juridisk service till kraftigt reducerade priser (995 kr/timme) ifall ditt företag skulle hamna i en tvist som inte omfattas av ditt medlemskap.

Företagssupport

Som egenföretagare måste du själv se till att ordna med ett rimligt försäkringsskydd. Musikerförbundet ger information och tips om vilka försäkringar som behövs för dig och din enskilda firma. Du kan även få råd om F-skatt, deklaration, moms, löne- och villkorsfrågor samt kollektiv- och branschavtal.

Kontakta oss för mer information.