Låt inte skattebetalarna ta elektronikbranschens nota!

17 augusti 2018

Riksdagens beslut om att utreda privatkopieringsersättningen riskerar att hota musikers och artisters rätt till ersättning när andra tjänar pengar på deras musik, skriver Musikerförbundets ordförande Jan Granvik på Dagens Samhälles debattsida.

Riksdagsbeslutet om den så kallade privatkopieringsersättningen har i hög grad provocerats fram av lobbyister från den globala elektronikbranschen. Det beror på att branschen vill sluta betala de ersättningar som musiker och artister har rätt till. Istället föreslår man att skattebetalarna ska ta notan.

– Den regering som tillträder efter valet måste säkerställa att utredningen tar hänsyn till musikers och artisters rättigheter så att inte det svenska kulturlivet tar skada. Vår rätt till ersättning när andra tjänar pengar på den musik vi skapar måste värnas. Musiker och artister ska inte snuvas på en rättvis ersättning. Och det är inte rimligt att skattebetalarna ska behöva ta notan, säger Musikerförbundets ordförande Jan Granvik.

Inför den kommande utredningen gör Jan Granvik tre medskick till de ansvariga politikerna:

• Lagstiftningen måste garantera musikers och artisters rätt till ersättning, till exempel genom att behålla privatkopieringsersättningen och säkerställa att elektronikbranschen deltar i förhandlingar om ersättningsnivåer. Dessutom krävs en lag om en oavvislig rätt till ersättning när andra tjänar pengar på musiken.
  • Svensk lag måste vara i linje med EU:s regler, då får man inte lämna över ansvaret till staten.
  • Ersättningssystemet för privatkopiering bör vara teknikneutralt och nivåerna bör anpassas efter befintlig privatkopiering.

Läs debattartikeln i Dagens Samhälle här: Låt inte skattebetalarna ta elektronikbranschens nota!

Fakta om privatkopieringsersättning

Privatkopieringsersättningen (PKE) är en lagstadgad ersättning och betalas av den som säljer produkter som man kan privatkopiera på. Den gör det möjligt för konsumenten att kopiera musik och film för eget bruk utan att först behöva be rättighetshavaren om lov. För att konsumenterna ska kunna ladda ned en produkt har alla musiker, artister med flera som har upphovsrättsliga anspråk avstått en del av sin rätt. Då är det rimligt att de också får ersättning för det.

Privatkopiering är till exempel när du gör kopior av musikfiler på din dator eller smartphone, sparar favoritprogram i din tv-box, gör offline-listor, sparar ned poddar i mobilen, gör en kopia av en film och sparar i din ipad, mailar en e-bok till en vän eller sparar ned texter till din dator.