Aktuellt

Senaste nytt, nyhetsarkiv och pressrum

Webbinaret med Anna Moore finns nu på mina sidor.

Om du missade webbinaret  eller om du vill se det igen ligger det nu på mina sidor

Om webbinariet \”Scenen är din – Gör ditt varumärke till en hit\”

En online föreläsning som besvarar frågor kring hur man bäst bygger sitt varumärke och hur man når igenom bruset med målet att synas, höras och nå ut. Under föreläsningen fokuserar vi även på konsten att \”hålla\” som människa och kreatör under rådande pandemi.

Om Anna Moore

Anna Moore är en av Sveriges mest erfarna PR Strateger inom musikbranschen. Anna har arbetat på flera av de stora musikbolagens ledande befattningar och driver idag PR-bolaget Moore To Be. Anna har hjälpt hundratals artister och företagare att nå en större publik. Hon tänder stjärnor på himlen och får debutanter att lyfta till nästa nivå. 2019 släppte Anna boken \”Scenen är din – Gör ditt varumärke till en hit\”. Det är en pedagogisk och personligt skriven handbok för de som vill stärka sitt varumärke och nå ut. Anna har även medverkat i SVT, hörts i Sveriges Radio samt hyllats av Dagens Industris krönikör Jan Gradvall i samband med releasen av hennes bok \”Scenen är din – Gör ditt varumärke till en hit\”. https://mooretobe.com/scenen-ar-din

Dela inlägget

Nyheter
Rulla till toppen
Aktuellt
Kontakt
Mina Sidor

Förlaget finns noterat på Fråga-oss-först-listan eftersom det i sina förlagsavtal tillämpar life of copyright, vilket innebär att de ekonomiska rättigheterna till verket överlåts till förlaget från avtalets ingående och till och med 70 år efter upphovspersonens död.

Musikerförbundet anser att life of copyright är oskäligt, orättvist och obsolet.

I dag är det ovanligt att moderna förlag kräver life of copyright, trots att stora förskott kan ha betalats ut. En vedertagen upplåtelseperiod är 10-20 år från verkets utgivning.

Life of copyright missgynnar upphovspersonen, till exempel i situationer där verket inte exploateras eller genererar begränsade intäkter efter de första åren, där förskott har amorterats och förlaget sedan länge tillgodogjort sig vinst, eller där förlaget helt enkelt inte aktivt arbetar för verket.

Life of copyright är därför en prioriterad fråga för Musikerförbundet. Life of copyright är en kvarleva från den äldre förlagsbranschen och en företeelse som behöver avskaffas i moderna förlagsavtal.

Musikerförbundet listar samtliga musikförlag vi får kännedom om som använder life of copyright i nya avtal.

Syftet med noteringen är att ge alla rättighetshavare, både medlemmar och icke-medlemmar, tillgång till information om avtalsvillkor som Musikerförbundet bedömer är oskäliga och obalanserade, och som kan få negativa konsekvenser för dem.

Sök