/ In english

Musikerförbundet värnar om hela musikbranschen, och genom att ha både stagehands och musiker som medlemmar i samma förbund så får vi en bättre förhandlingsposition gentemot våra motparter; stagehandsbolagen och arrangörerna. Vi förstår de utmaningar och behov som förekommer i yrket och vi förhandlar villkor och kämpar för en bättre arbetsmiljö på våra arbetsplatser.

Bli medlem till ett rabatterat pris

Gör skillnad för dig själv och dina kollegor genom att bli en del av Musikerförbundet. Tillsammans kan vi skapa en positiv förändring och säkerställa en bättre framtid för alla inom musikbranschen.

Du som blir medlem under Melodifestivalen 2024 kan få ett års medlemskap för 249 kr/mån (ordinarie avgift är 340 kr/mån). Du sparar hela 1092 kr!
Mer om hur du tar del av erbjudandet hittar du längre ner på sidan.

Hur Musikerförbundet arbetar för att hjälpa dig:

Kollektivavtal

Vi har nyligen tecknat ett nytt kollektivavtal för stagehands på melodifestivalen 2024, och vänder oss nu till samtliga stagehandsbolag för att få fler att anlsuta sig. Ta en titt på kollektivavtalet som bestämmer vilka nivåer man inte får underskrida när det gäller löner, arbetsvillkor, OB-ersättning, försäkringar och andra förmåner.

Läs en sammanfattning av avtalet!

Läs hela kollektivavtalet här!

Fackligt stöd

Om något blir fel i arbetet så har du som medlem i Musikerförbundet alltid någon på din sida som kan hjälpa dig att bevaka dina rättigheter. Det kan handla om att du har fått fel lön, utebliven semester, uppsägningar och andra arbetsrelaterade utmaningar. Vi ger dig förhandlingshjälp och rådgivning kring allt som rör ditt yrkesliv och har tillgång till bra förhandlingsverktyg för att uppnå balanserade överenskommelser och ge trygghet i arbetet.

Arbetsmiljöfrågor

Stagehands lyfter tungt, arbetar på höga höjder, under tidspress och med risk för skador och olyckor. Vi tar arbetsmiljö på största allvar, särskilt med tanke på det utmanande och potentiellt farliga arbete som stagehandspersonal utför. Vi arbetar för att skapa säkra arbetsplatser och främja hälsa och välmående. Kontakta våra skyddsombud om du upplever att arbetsgivaren inte hanterar riskerna i arbetsmiljön tillräckligt bra.

Kontaktuppgifter till regionala skyddsombud!

Så här tar du del av erbjudandet och får ett års medlemskap för 249 kr/mån (ordinarie 340 kr/mån)

Registrera dig:
Först måste du registrera dig på våra medlemssidor. Det är där du kommer ange dina personliga uppgifter.

Ange kampanjkoden:
När du registrerat dig loggar du in och klickar på fliken ”Min profil”. Scrolla ner till fältet ”Övrig information”. Där skriver du in kampanjkoden MELLO24.

Betala första månaden:
När du registrerar dig kommer du att betala 340kr för första månaden. Det är ordinarie avgift för medlemskapet.

Framöver:
Nästa månad kommer du bara behöva betala 158kr (ordinarie avgift – två rabatterade månader). Därefter betalar du 249kr/månad under det första året.

Läs mer om våra olika  medlemskategorier och månadsavgifter