Ni som redan har använt er av våra passertillstånd till Norge, känner till att det norska tullverket tidigare har meddelat att de säger upp det snart 40-åriga avtalet vi har för musikers gränspassering med musikutrustning. Ni vet också att vi lyckades förlänga fristen för upphörandet från april i år och fick den framflyttad till och med den 30 september. Tullverkets beslut har vi också överklagat i två steg, detta med hjälp av en norsk advokat.
Här kommer en uppföljande information strax före sommaren.
Vi har nu förstått att det slutgiltiga beslutet efter vår överklagan högst sannolikt kommer att meddelas först efter den 30 september. Det gör att vi kommer att behöva aktivera vår plan B i väntan på ett – förhoppningsvis positivt – besked.
En plan B har vi parallellt arbetat med vid sidan av ett påverkansarbete på både myndigheter och politiker för att få norska tullverket att ta rätt beslut. Denna alternativa plan bygger på ett samarbete med ett privat tullombud som kan erbjuda en smidigare och mer prisvärd lösning än att gå dit vi annars är hänvisade: ATA-carnet av Svenska Handelskammaren, där första resan varje år kan kosta från 6000 kr upp till 23000 kr (därefter minst 2000 kr per resa) beroende på hur mycket utrustning man behöver ha med (se prislistan här).
Vår plan B-lösning kommer att innebära en kostnad per t o r-resa och musikakt/band på 2250 kr plus moms. Priset går att hålla ner tack vare att vi kommer till dem som ett kollektiv och att Musikerförbundet tar på oss en del administrativt arbete, men framför allt ansvaret att stå som ekonomisk garant om utrustning skulle försvinna i Norge.
Tullombudet har också lovat att se över priset ytterligare, så fort de ser att samarbetet fungerar och når upp i volym.
I mitten av augusti kommer vi både att bjuda in till informationsmöte och skicka ut all information ni behöver. Från mitten av augusti är vi också redo att svara på alla era frågor. Det kommer att bli en del initialt fix med detta, så vi kommer att behöva den tiden för att vara helt på banan den 1 oktober.
Här och nu vill vi gärna uppmana er att ansöka om alla passertillstånd ni redan nu vet att ni behöver fram till och med den 30 september! Semestertider kan ju betyda längre svarstider, så det är mer ett tips för att slippa ev. stress.