Musikerförbundet recenserar höstbudgeten

22 september 2017

Utöver de på förhand annonserade 115 miljonerna till den fria konsten rymmer höstbudgeten få satsningar på de yrkesverksamma i musikbranschen. Här saknas också krafttag för att förbättra frilansarnas situation.

Som annonserades tidigare i veckan ökar regeringen anslaget till den fria konsten med 115 miljoner nästa år, något som bland annat innebär mer medel till konstnärsstipendier och en höjning av Kulturrådets bidrag till fria scenkonstgrupper. Satsningen är en tydlig prioritering av nyskapande kultur.

Kulturskolesatsning kan ge fler jobb

På utbildningsområdet är ”kulturskoleklivet” ett välkommet initiativ. Här ska ökade möjligheter till fortbildning lösa lärarbristen i kulturskolan. Förhoppningsvis innebär det att verksamhetens utbud moderniseras och breddas om fler yrkesverksamma musiker, särskilt från populärmusikfältet, även kommer att kunna arbeta som pedagoger.

Frilansarna fortsatt otrygga i kultursektorn

När det kommer till arbetsmarknaden och socialförsäkringarna är det tydligt att frilansarnas och de F-skattande egenföretagarnas utsatthet inte prioriteras tillräckligt i budgeten. Att en karensdag kapas i a-kassan är bra men rättar inte till grundproblemet: det stelbenta regelverket som hindrar frilansande musiker och artister att ta del av trygghetssystemet på samma villkor som andra yrkesgrupper. Många i kultursektorn får även i fortsättningen navigera genom ett otryggt arbetsliv.

Den konstnärspolitiska utredningen ger hopp

Höstbudgeten går under namnet ”Samhällsbygget – investera för framtiden”. För ett framtida samhälle med bra villkor för kulturskaparna krävs mer än budgetsatsningar.

Just nu pågår den konstnärspolitiska utredningen som undersöker kulturarbetarnas villkor och hur staten kan förbättra förutsättningarna att verka professionellt i den kreativa sektorn. När den redovisas i början av 2018 landar den förhoppningsvis i konkreta förslag på hur man kan förbättra de sociala trygghetssystemen för frilansare och stärka musikskaparna på upphovsrättsområdet.

Upphovsrätten måste stärkas

Möjligheten att få rimligt betalt för streaming är idag en förutsättning för många musiker och artisters försörjning. Den digitala omställningen har gjort behovet av en stärkt upphovsrätt akut. Merparten av innehållsskaparnas ersättningar från streamad musik hamnar idag i andras fickor. Här krävs en lagstiftad obligatorisk rätt till ersättning från digitala plattformar.

Jan Granvik, ordförande Musikerförbundet