Avdragsguiden 2023

29 mars 2023

Det börjar bli dags att deklarera och nu finns Musikerförbundets avdragsguide tillgänglig under Mina sidor.

Varje år i samband med deklarationen ger Musikerförbundet ut Avdragsguiden som är fylld med råd om vilka avdrag som du som frilansande artist eller musiker kan göra. Dessutom belyser vi problem som kan uppkomma och hur dessa har lösts i domstol.

Guiden vänder sig både till dig som deklarerar under inkomst av tjänst och till dig som deklarerar under inkomst av näring. Du hittar hela guiden under Mina Sidor.

Råden är dels en redovisning av vad som gäller enligt Skatteverket, dels Musikerförbundets tolkning av gällande rätt.

Går dina avdrag inte igenom kan Musikerförbundet även hjälpa dig som medlem att ompröva eller överklaga beslutet. Om du behöver assistans med själva deklarationen kan vi rekommendera revisorer med branschkompetens – kontakta Medlemsservice så hjälper de dig vidare.