Panelsamtal streamingekonomi

Livesänt panelsamtal: Bättre ersättning i streamingekonomin för artister och musiker

28 april 2023

I samarbete med Musikerförbundet och SYMF bjuder SAMI tillsammans med Aepo-Artis in till ett livesänt panelsamtal för att diskutera streamingekonomin och hur den negativa spiralen påverkar artister och musiker, samt vilka eventuella lösningar som finns.

Digitaliseringen och nya globala affärsmodeller har förändrat villkoren för artister och musiker. Det har blivit enklare att nå ut med sin musik, men möjligheten att få betalt har samtidigt försämrats. Streamingekonomin genererar mycket pengar, men artister och musiker får sällan en rimlig del av pengarna.

Livesänt panelsamtal den 2 maj

Den 2 maj kl. 16:15 arrangerar SAMi tillsammans med Aepo-Artis ett panelsamtal för tt diskuter streamingekonomin och hur den negativa spiralen påverkar artister och musiker, samt vilka eventuella lösningar det finns.

Anmäl dig till att vara med digitalt här: https://forms.gle/HnJHGi3njpsvKk7V8

Paneldeltagare

Tom Gray är brittisk musiker, låtskrivare och kompositör. Han är en av grundarna till det brittiska bandet Gomez som blivit tilldelad Mercury Music Prize. Han grundande år 2020 kampanjen #brokenrecord för att uppmärksamma det stora marknadsmisslyckandet i streamingekonomin. Förra året blev han vald till ordförande för brittiska Ivors Academy, en av de största låtskrivarorganisationerna i Europa, och han har även varit väldigt involverad i den brittiska parlamentariska utredningen Economics of Streaming.

Anneli Axelsson är en svensk sångerska, musiker och låtskrivare. Anneli har i över 30 år turnerat världen över som körsångerska med en stor del av svensk artistelit. Hon har även medverkat på inspelningar med flera kända svenska och internationella artister, deltagit i Melodifestivalen som låtskrivare samt ger ut egen musik som soloartisten Anneli Axon. Anneli är ordförande för Musikerförbundet avdelning väst och sitter i styrelsen för IAO (International Artist Organisation) samt är en av grundarna till Musikerförbundets Kvinnokommitté. Det senaste året har hon varit en av projektledarna för Musikerförbundets kompetensutvecklingsprojekt ”React-EU: Digitala Musiklyftet”.

Tom Kestens är belgisk musiker och kompositör. Han har spelat i flera belgiska band som Das Pop och Lalalover. Tom har under en lång tid arbetat med att förbättra villkoren för musiker, bland annat avseende upphovsrättsliga frågor och arbetsvillkor. Han har som ett led i detta arbete varit en del av den belgiska kollektiva förvaltningsorganisationen för låtskrivare, SABAM, och ordförande för det flamländska musikerförbundet De Muziekgillde. Han spelade en nyckelroll i den belgiska reformen ”Status of the Artist” och hjälpte den belgiska regeringen med arbetet att införa en oavvislig ersättningsrätt för streaming.