Digitala Musiklyftet

React-EU: Digitala Musiklyftet

16 augusti 2022

Under hösten och våren ordnar Musikerförbundet kostnadsfria kurser i ett kompetensutvecklingsprogram för yrkesverksamma musiker. Syftet med projektet  är att öka musikers kunskap inom bland annat teknik, sändningsrättigheter, upphovsrätt och avtal, digitala plattformar och betalningsmodeller. Det Digitala Musiklyftet är Sveriges just nu största utbildningsprojekt i musikbranschen.

Bakgrund

Under pandemin, då den digitala marknaden var det enda som kunde ersätta den nedstängda livescenen, visade det sig att musiker hade stora svårigheter gällande livestreaming av konserter, rättigheter och sätt att ta betalt. Detta ledde till att de fick svårt att få sin verksamhet att överleva.

När EU, via ESF (Europeiska Socialfonden), utlyste projektpengar för att kompetensutveckla yrkesgrupper som drabbats av pandemin kändes musiker som en självklar målgrupp. Musikerförbundets projektgrupp formulerade ett förslag på utbildningsprogram för yrkesverksamma musiker som EU godkände och nu är arbetet med ett digert utbildningsår i full gång.

Projektets fyra fokusområden

1. Teknisk kunskap – hur gör jag en digital sändning med bra ljud, bra bild och snyggt ljus?
  2. Sändningsrättigheter, upphovsrätt och avtal – vad gäller?
  3. Digitala portaler och plattformar – hur och var hittar jag min publik?
  4. Betalningsmodeller – hur tar jag betalt?

De olika utbildningarna kommer att genomföras både fysiskt och digitalt och de kommer ledas av några av Sveriges vassaste föreläsare. Utbildningarna kommer behandla ämnen såsom livesändning på webben, digitala plattformar och försörjningsmöjligheter, aggregatorer för musikutgivning, digital musik- och videoproduktion samt rättigheter och avtal.

Alla utbildningar är kostnadsfria och öppna för alla yrkesverksamma musiker, inte bara Musikerförbundets medlemmar.

Prenumerera på nyhetsbrev

Skriv upp dig på nyhetsbrevet och bli först med att få information om hur du anmäler dig till utbildningarna och få branschtips redan före skolstart! Du skriver upp dig här: digitalamusiklyftet.se.