Epidemic Sound – en affärsmodell som inte borde existera under 2000-talet

13 oktober 2020

Under de senaste åren har det svenska företaget Epidemic Sound vuxit kraftigt genom att sälja ”royaltyfree musik” till olika kommersiella företag. Det är vanligt att de stora svenska tv-kanalerna använder sig av musik från Epidemic Sound, bland annat är SVT en av kunderna.

Epidemic Sound använder 100% buy-out-kontrakt – där musikskapare säljer samtliga sina rättigheter i utbyte mot en engångsbetalning. Epidemic Sound kräver härvid att musikskaparna ska utträda från deras collecting societies som SAMI och Stim. På det här sättet berövas musikskapare på utbetalning av royalty och rättvis ersättning, som kan vara avgörande för deras försörjning. Dessutom ersätter Epidemic Sound namnet på musikskaparen med företagets namn i sina credits, vilket visar en djup respektlöshet för musikskaparens ideella rättigheter till att bli korrekt tillerkänd för sina verk och framträdanden.

 

Hård kritik mot SVTs samarbete med Epidemic Sound

Just nu riktas hård kritik mot SVT på grund av deras användning av musik från Epidemic Sound. SVT är ett Public Service bolag, finansierat med skattemedel, som ska stå för mångfald och för att berika kulturlivet. Att SVT använder musik från Epidemic Sound och tillåter att skriva ut företagets namn i sina eftertexter istället för att tillskriva den rätta musikskaparen går emot allt vad den moderna upphovsrättslagen står för.

I ett sammanhang där musiker och artisters verksamheter gått under på grund av COVID-19-pandemin är utvecklingen av den här typen av buy-out avtal förödande. Expansionen av Epidemic Sound är ännu ett hot mot musikbranschen och musikers och artisters förmåga att utveckla hållbara karriärer.

 

En affärsmodell som utnyttjar musikskapares rättigheter

Vi fördömer därför starkt denna affärsmodell, som bygger på utnyttjande av musikskapares och utövares rättigheter och legitima intäkter. Vi uppmanar alla offentliga och privata företag att avstå från att samarbeta med ett företag som inte respekterar musikskapare och artister och deras grundläggande ekonomiska och ideella rättigheter. Dessutom uppmanar vi alla musikskapare och artister i musikbranschen att noga överväga de potentiella konsekvenser som ett buy-out-avtal innebär, genom vilket alla deras exklusiva rättigheter överförs till bolaget för alltid och i de flesta fall helt utan framtida intäkter.

Denna typ av avtal och samarbete, som inte ens ger credits till musikskapare, musiker eller artister, är inget modernt eller innovativt. De förhindrar helt enkelt musikskapare från att få en rättvis ersättning för användningen av deras verk, en affärsmodell som inte borde förekomma under 2000-talet.