Aktuellt

Senaste nytt, nyhetsarkiv och pressrum

Filmen som förklarar SAMI och Ifpi på sex minuter

Varje gång en låt du varit med på används ska du ha betalt. Men har du koll på hur det går till och vad du själv behöver göra? Arbetet med att samla in och betala ut upphovsrättsliga ersättningar till musiker och artister sköts av ett antal olika organisationer. Här är två av dem: möt SAMI och Ifpi.

Septemberutbetalningen från SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) slog alla tidigare rekord i år. Drygt 57 miljoner i ersättningar delades ut till nästan 10 000 av organisationens medlemmar – det vill säga musiker och artister som medverkat på låtar som spelats på offentliga ställen som restauranger och gym.

Upphovsrättsliga ersättningar är en viktig inkomstkälla för många musikskapare och SAMI är en av de organisationer som arbetar med att samla in de pengarna och betala ut dem till rätt personer. En annan är Ifpi, som hanterar ersättningarna för användningen av låtar i tv, radio eller online.

Men hur gör man för att få sin del av de insamlade intäkterna, vem kan få ersättning och hur fördelas pengarna? I början av karriären har musiker och artister många frågor om hur man säkrar upp ersättningarna från spelade låtar. I samarbete med ABF Musik har vi gjort filmer som svarar på de vanligaste funderingarna. Här möter du SAMI och Ifpi.

Dela inlägget

Nyheter
Rulla till toppen
Aktuellt
Kontakt
Mina Sidor

Förlaget finns noterat på Fråga-oss-först-listan eftersom det i sina förlagsavtal tillämpar life of copyright, vilket innebär att de ekonomiska rättigheterna till verket överlåts till förlaget från avtalets ingående och till och med 70 år efter upphovspersonens död.

Musikerförbundet anser att life of copyright är oskäligt, orättvist och obsolet.

I dag är det ovanligt att moderna förlag kräver life of copyright, trots att stora förskott kan ha betalats ut. En vedertagen upplåtelseperiod är 10-20 år från verkets utgivning.

Life of copyright missgynnar upphovspersonen, till exempel i situationer där verket inte exploateras eller genererar begränsade intäkter efter de första åren, där förskott har amorterats och förlaget sedan länge tillgodogjort sig vinst, eller där förlaget helt enkelt inte aktivt arbetar för verket.

Life of copyright är därför en prioriterad fråga för Musikerförbundet. Life of copyright är en kvarleva från den äldre förlagsbranschen och en företeelse som behöver avskaffas i moderna förlagsavtal.

Musikerförbundet listar samtliga musikförlag vi får kännedom om som använder life of copyright i nya avtal.

Syftet med noteringen är att ge alla rättighetshavare, både medlemmar och icke-medlemmar, tillgång till information om avtalsvillkor som Musikerförbundet bedömer är oskäliga och obalanserade, och som kan få negativa konsekvenser för dem.

Sök