Gunhild Carling får årets Thore Ehrling-stipendium

12 december 2016

Utmärkelsen delas ut till konstnärligt högtstående musiker, arrangörer eller upphovspersoner inom populärmusik. 2016 föll juryns val på Gunhild Carling, skicklig jazzsångerska och instrumentalist med både djup och förmåga att nå ut brett.

Juryns motivering lyder: ”För en enastående musikalisk virtuositet både som instrumentalist, sångerska och kompositör i kombination med en slagfärdig scenpersonlighet tilldelas Gunhild Carling 2016 års Thore Ehrlingstipendium. Genom att kombinera ett djupt konstnärskap med ett utåtriktat tilltal har hon i Thore Ehrlings anda med sin musik och sina scenshower fått ett stort genomslag även hos den breda publiken.”

Om stipendiet

Thore Ehrling var en uppskattad trumpetare, kompositör, arrangör och kapellmästare. Varje år delas ett stipendium, som förvaltas av bland annat Musikerförbundet, ut till hans minne. Det består av 25 000 kronor och en litografi av konstnären Jonas Fredén.