Här är Musikerförbundets stipendiater 2018

12 juni 2018

Årets medlemsstipendiater är korade. Den här gången föll juryns val på Agnes Kofoed Christianson, Jeanette Sollén och Petter Eriksson, tre artister med djup kvalitet och stark drivkraft att utvecklas inom yrket.

Varje år delar Musikerförbundet ut stipendier för musikalisk vidareutveckling. Nu presenterar vi stolt 2018 års mottagare som tillsammans speglar den stora genrebredd som finns bland våra medlemmar.

Agnes Kofoed Christianson

Agnes Kofoed Christianson Foto Tobias Malmberg
Foto: Tobias Malmberg.

Agnes Kofoed Christianson är verksam som kompositör, sångerska och performanceartist. Hon är bland annat med i bandet Aganche Lynx som gör visuella performancekonserter med teatral konstmusik som rymmer influenser av jazz, världsmusik och absurdistisk poesi.

Agnes är utbildad i klassiskt, jazz, folk- och världsmusik samt musikteater. Hon sjunger dessutom traditionell arabisk musik, en genre hon studerat i Kairo där hon även har ett pågående samarbete med musiker och artister som ska utmynna i en konsertperformance med Aganche Lynx.

Jeanette Sollén

Jeanette Sollén. Foto: Maths Jalhed, KulturimperietFoto: Maths Jalhed, Kulturimperiet.

Jeanette Sollén är kompositör och musiker inom avantgarde- och nutida musik. Hon har bland annat skapat ett tiotal egna musikdramatiska produktioner och uppfunnit en ny genre, font pop. I juni släpper hennes italienska skivbolag Dark Companion en vinylskiva med titeln ”Ripe when yields to gentle pressure” med tio utvalda remastrade stycken från en rad olika verk.

Stipendiet ska ligga till grund för en studievistelse i Italien.

Petter Eriksson

Petter Eriksson. Foto: Ludvig Isacsson.Foto: Ludvig Isacsson.

Petter Eriksson är kontrabasist och producent inom pop, jazz, visa och folkmusik. Han har varit verksam i snart 20 år och till karriärhöjdpunkterna räknar han bland annat Europaturnéerna med Chip Taylor och Carrie Rodriguez och sina många spelningar runtom i Sverige med Dan Viktor.

Just nu arbetar han med färdigställandet av Daniel Lemmas nya album och planerar sin årliga sommarkonsertserie i hemorten Unnaryd med gäster som Kristoffer Kabell och Ale Möller.

Juryns motivering

Årets stipendiater visar sammantaget på den stora genrebredd som finns inom förbundet. Individuellt visar stipendiaterna stor kompetens, djup kvalitet och stark drivkraft att utvecklas inom yrket. Ansökningarna till 2018 års stipendium var ett 70-tal totalt, och liksom tidigare år är medlemmarna oerhört välmeriterade och konstnärligt inspirerande i sitt arbete.