Idolkonflikten är laglig

1 december 2016

Pressmeddelande. Arbetsdomstolen ger Musikerförbundet rätt att vidta stridsåtgärder mot Idolproduktionen. Nu pågår intensiva förhandlingar mellan parterna för att lösa konflikten.

När Musikerförbundet varslade om stridsåtgärder mot TV4:s Idol gjorde Fremantle, bolaget bakom produktionen, en fredspliktsinvändning med motiveringen att åtgärderna var olagliga. Vi stämde dem i Arbetsdomstolen och varslet sköts upp i väntan på utslaget. Idag föll den interimistiska domen som ger förbundet rätt att vidta stridsåtgärder.

Nu pågår intensiva förhandlingar mellan parterna för att lösa konflikten. Här företräds Fremantle sedan några dagar av arbetsgivarorganisationen Almega.

”Vi måste analysera läget och kommer med ytterligare besked när det är gjort. Men en sak är säker: globala företag som Fremantle måste acceptera spelreglerna på svensk arbetsmarknad när de etablerar sig här”, säger Musikerförbundets ordförande Jan Granvik.

Läs domen i sin helhet här.

Jan Granvik, förbundsordförande
070-736 52 61, jan.granvik@musikerforbundet.se