Informationsmöten för både arbetsgivare och stagehands den 21 mars 2024

15 mars 2024

Musikerförbundet bjuder in till viktiga möten för både arbetsgivare och stagehands den 21 mars 2024!

Datum och plats

Datum 21 mars 2024
Kl 14.00 för arbetsgivarna
Kl 17.00 för arbetstagarna
Plats: vid Järntorget i Göteborg, adress kommer i anmälan.

Anmälan till stagehands@musikerforbundet.se

Kl 14.00-16.00 för stagehandsbolag (med fika)

Mötet handlar om att presentera hur vi tillsammans med hjälp av det nya kollektivavtalet för stagehands kan samarbeta för att minska fusket och regelöverträdelser i stagehandsbranschen, och istället skapa en sund bransch där konkurrens inte sker med vem som kan acceptera lägst villkor. Dvs där konkurrens inte bygger på att man ger arbetarna sämre villkor. På mötet vill vi också resonera om vad det innebär att gå med i en arbetsgivarorganisation. Några av de som har diskuterats är Svensk Scenkonst och Visita, men det finns också en diskussion om att bilda en egen.

Kl 17.00-19.00 för stagehandsarbetare (med pizza eller sallad)

Vi kommer vid detta möte att gå igenom kollektivavtalet, den nya nivån på 160 kr/tim, reglerna om ob-ersättning, övertidsersättning, rätt till betald skyddsutrustning och utbildning, vilka försäkringar ingår och hur fungerar dem, vilka arbetsmiljörisker finns på era arbetsplatser och hur kan man jobba systematiskt för att förebygga olyckor.

Sprid gärna ordet till dina kollegor så att vi kan tillsammans ta nästa steg mot en bättre och mer ordnad bransch! Anmäl er på stagehands@musikerforbundet.se för att säkra er plats och mat.