Aktuellt

Senaste nytt, nyhetsarkiv och pressrum

Jazzmusikern Magnus Lindgren får årets Thore Ehrlingstipendium

Utmärkelsen delas ut till konstnärligt högtstående musiker, arrangörer eller upphovsmän inom populärmusik och som en av våra mest framgångsrika jazzmusiker på hemmaplan och internationellt stämmer Magnus Lindgren väl in på kriterierna.

Han spelar både saxofon, klarinett och flöjt och är en rosad kompositör och arrangör. Genom åren har han medverkat på ett stort antal skivor, såväl i eget namn som med välrenommerade artister som Nils Landgren, Rigmor Gustavsson, Anne Sofie von Otter och Gregory Porter.

Tillsammans med Peter Asplund leder han Blue House Jazz Orchestra på Konserthuset i Stockholm och det var också där han mottog stipendiesumman på 25 000 kronor och en litografi framtagen speciellt för pristagarna av konstnären Jonas Fredén på en konsert den 24 oktober.

 

Juryns motivering

\”Nu drygt tjugo år efter sin bortgång kan vi vara säkra på att Thore Ehrling varit förtjust över beskedet att juryn i hans fond valt just Magnus Lindgren till årets stipendiat.

Thore Ehrlings Orkester fanns inte längre, sedan många år, när Magnus föddes i Västerås 1974 men fanns säkert med som inspirationskälla till hans strålande karriär som jazzmusiker med saxofon, flöjt och klarinett som instrument men också som en utomordentlig arrangör och kompositör med stora framgångar i både Sverige och internationellt. Helt i Thores anda!\”

 

Om stipendiet

Thore Ehrling-stipendiet delas varje år ut till trumpetaren, kompositören, arrangören tillika kapellmästaren Thore Ehrlings minne. Fonden förvaltas av bland annat Musikerförbundet, Ifpi, SKAP, Musikförläggarna och Folkets hus och parker.

 

Foto: Lennart Stenberg.

Dela inlägget

Nyheter
Rulla till toppen
Aktuellt
Kontakt
Mina Sidor

Förlaget finns noterat på Fråga-oss-först-listan eftersom det i sina förlagsavtal tillämpar life of copyright, vilket innebär att de ekonomiska rättigheterna till verket överlåts till förlaget från avtalets ingående och till och med 70 år efter upphovspersonens död.

Musikerförbundet anser att life of copyright är oskäligt, orättvist och obsolet.

I dag är det ovanligt att moderna förlag kräver life of copyright, trots att stora förskott kan ha betalats ut. En vedertagen upplåtelseperiod är 10-20 år från verkets utgivning.

Life of copyright missgynnar upphovspersonen, till exempel i situationer där verket inte exploateras eller genererar begränsade intäkter efter de första åren, där förskott har amorterats och förlaget sedan länge tillgodogjort sig vinst, eller där förlaget helt enkelt inte aktivt arbetar för verket.

Life of copyright är därför en prioriterad fråga för Musikerförbundet. Life of copyright är en kvarleva från den äldre förlagsbranschen och en företeelse som behöver avskaffas i moderna förlagsavtal.

Musikerförbundet listar samtliga musikförlag vi får kännedom om som använder life of copyright i nya avtal.

Syftet med noteringen är att ge alla rättighetshavare, både medlemmar och icke-medlemmar, tillgång till information om avtalsvillkor som Musikerförbundet bedömer är oskäliga och obalanserade, och som kan få negativa konsekvenser för dem.

Sök