Kvinnokommittén – nystartat initiativ i Musikerförbundet

8 mars 2021

Det har konstaterats att musikbranschen är den minst könsbalanserade branschen i kultursfären. Musikerförbundets medlemmar består av 75% män och 25% kvinnor. På musikutbildningar är det mer jämställt men inte i musikervärlden – varför? Betyder det att tjejer slutar spela eller inte vågar satsa på ett musikyrke? Kvinnokommittén vill skapa ett nätverk där vi kan stötta varandra över generationer och försöka utjämna siffrorna.

När livescenen fått trycka på pausknappen för en obestämd tid uppstår en chans att ta ett steg bakåt och se saker ur ett nytt perspektiv. Hur såg situationen ut i musikbranschen före allt stannade av? Hur går det med jämställdhetsfrågorna? Vad har hänt med #metoo-uppropet? Vilken effekt fick Musiksveriges starka manifest från 2017 som skulle eliminera kränkningar, sexuella trakasserier och övergrepp? Musikerförbundet fortsätter ta dessa frågor på allvar och startade hösten 2020 en Kvinnokommitté för att följa upp läget.

Till vem riktar sig Kvinnokommittén?

Vi riktar oss framförallt till alla våra befintliga och blivande medlemmar som identifierar sig som kvinnor, arbetar inom musikbranschen i alla genrer, är i alla åldrar och bor i alla hörn av vårt land. Den som gillar att nätverka, reflektera över sin arbetssituation och att dela med sig av erfarenheter hittar nu en resurs för det inom förbundet. Män är givetvis också välkomna att ta kontakt för frågor, tips och kränkningsanmälningar.

Vilka frågor kommer ni driva, vilken fråga känns extra viktig?

Det finns många viktiga frågor att driva, men vi vill ta ett helhetsgrepp och samtidigt ta reda på vilka frågor våra medlemmar tycker är viktiga. Vår ambition är att ingen ska behöva känna sig som en ensam ö i en ofta mansdominerad musikervärld eller karantänisolerad pandemivardag. Det finns hjälp att få i förbundet. Det finns någon som lyssnar och förstår.

Hur kommer ni arbeta?

Till att börja med kommer vi bjuda in till digitala möten (missa inte mötet den 8 mars kl. 19.00). Vi vill prova nya mötesstrukturer som t ex kvinnoseparatistiska diskussionsforum och undvika hierarkiska fällor. Så småningom, när världen börjar öppna sig igen, vill vi ut och informera och mötas fysiskt. Delta i seminarier och kulturdebatter och belysa kvinnors situation i musiklivet.

Förhoppningen är också att snabbt kunna agera vid aktuella händelser, och möta medlemmar som tar kontakt och behöver hjälp.

Vad har ni för mål?

Att utgöra kontaktyta för Musikerförbundets jämställdhets- och kvinnofrågor. Att kvinnor ska ses som musiker och inte alltid ”kvinnliga musiker”. Att det inte ska råda krig mellan könen utan en naturlig respektfull balans. Att initiera jämställdhetsutbildningar, föreläsningar, workshops, etc. Att skapa en plattform dit kvinnor och tjejer i förbundet kan vända sig och känna sig förstådda och inte minst våga anmäla om de utsatts för övergrepp. Om anmälningar kommer in får Musikerförbundet möjlighet att driva fallen rättsligt. Ett konkret sätt att få stopp på problemen.

Vilka är med i Kvinnokommittén?

Anneli ”Axon” Axelsson – förbundsstyrelseledamot, musiker, artist, låtskrivare och arrangör. Drivs av ett stort rättvisepatos. Inspirerad av Joni Mitchell och sin mormor som inte fick

vidareutbilda sig för att hon var kvinna, men som sedan blev kassör och aktiv i socialdemokraternas kvinnoklubb.

Annika Törnqvist – ledamot i valberedningen, styrelseledamot i SAMI, Göteborg Artist Center (GAC) och Gas-festivalen. Frilansande elbasist. Trött på att alltid bli kallad kvinnlig basist och ser fram emot ett forum där kvinnor inte är i minoritet. Inspireras av nya möten, samtal och att spela med grymma musiker.

Maria Blom – styrelseledamot i SAMI med lång erfarenhet inom Musikerförbundet, bl a som del i kampen mot sexuella trakasserier under #metoo-uppropet. Sångerska, låtskrivare, konstnär, projektledare. Blir irriterad över att alltid känna sig som en främmande fågel och att könsproblematiken kvarstår.

Julia Schabbauer – ledamot i styrelsen för avd Väst och tidigare vice ordförande i föreningen Impra. Var med och skapade Popkollo Jazz och har erfarenhet av att hålla workshops i normkritik. Arbetar som musiker med trummor som huvudinstrument. “För mig har det, så länge jag har varit musiker, också varit självklart att arbeta för en jämställd musikbransch.“

Hur ser framtiden ut?

Eftersom 2020 bjudit på scenarier som ingen någonsin trott skulle inträffa bevisar det att allt är möjligt! Så varför ska det inte gå att ändra på strukturer? Ta kontakt med oss så börjar vi förändringsarbetet tillsammans i detta nu!

kvinnokommitten@musikerforbundet.se