Musikalliansen anställning

Musikalliansen anställer åtta musiker

16 maj 2023

Musikalliansen anställer nu åtta nya musiker. Du som har frilansat som instrumentalist, sångare, korist, musikalartist eller dirigent under de senaste fem åren kan registrera din ansökan från den 5 juni till och med 31 juli 2023.

Om musikalliansen

Musikalliansen erbjuder frilansande musiker en anställningsform som minskar skillnaderna mellan tillsvidareanställning och frilansverksamhet. Musikalliansen stödjer även hela det fria musiklivet genom kompetensutveckling och aktiviteter som stärker frilansmusikers möjligheter på arbetsmarknaden samt bidrar till branschens kompetensförsörjning. Musikalliansen ägs av Svensk Scenkonst, Musikerförbundet, Symf, Scen & Film och Trygghetsrådet TRS.

Sedan Musikalliansen startades 2008 har åtta rekryteringsomgångar genomförts. Efter den senaste rekryteringen under 2022, har Musikalliansen ca 160 anställda musiker.

Anställningsform

Som anställd på Musikalliansen har du en villkorad grundanställning och är tjänstledig med löneavdrag när du har uppdrag som frilansande musiker. Du omfattas av kollektivavtal och har rätt till tjänstepension, trygghetsförsäkringar och semester.

Anställningen avslutas om du inte har frilansuppdrag som musiker i tillräcklig omfattning. Anställningen startar den 1 november 2023.

Vem kan bli anställd hos Musikalliansen?

Kvalificerade till anställning är yrkesverksamma musiker som de senaste fem åren arbetat huvudsakligen som frilansande musiker och erhållit offentligt kulturstöd.

Läs mer om kvalifikationskraven.

Urvalsprocessen vid anställning

Urvalet av sökande baseras huvudsakligen på i vilken omfattning du har arbetat som frilansade musiker de senaste fem åren.
En extern referensgrupp, som utses av Musikalliansens styrelse, genomför detta urval.

Beslutet om vem som anställs fattas av Musikalliansens styrelse och kan inte överklagas.

Ansökan öppnar den 5 juni

Den 5 juni öppnar registreringssidan. På Musikalliansens sida kommer det att finnas mer information om hur du registrerar din ansökan samt Frågor & Svar om registreringen av dina meriter.

I din ansökan uppger du samtliga uppdrag som du har haft som musiker under de senaste fem åren (1 juni 2018 till 31 maj 2023).

Om du har frågor är du välkommen att kontakta:
rekrytering@musikalliansen.se