Musikerförbundet i möte med politiken om kulturarbetares villkor

21 juni 2022

I dagarna träffade Musikerförbundet och Symf Lawen Redar, socialdemokraternas talesperson i kulturfrågor och tredje vice ordförande i riksdagens kulturutskott.

Något som blivit uppenbart under pandemin är kulturarbetares svårigheter att omfattas av trygghetssystemen i Sverige. Mötet med Lawen Redar syftade därför bland annat till att diskutera kulturarbetares villkor och vikten av att denna yrkesgrupp omfattas av trygghetssystemen när någon blir sjuk eller arbetslös i samma utsträckning som övriga yrkesgrupper.

Under mötet diskuterades även frågan om att förstärka Musikalliansen och bredda målgruppen så att även frilansare på den kommersiella musiksidan nås på ett bättre sätt.

Utöver trygghetsfrågor, schyssta villkor för kulturarbetare och Musikalliansen berättade Redar även att Socialdemokraterna prioriterar att göra de estetiska ämnena obligatiskiska i skolan samt att upphovsrättsreglerna förbättras.

Musikerförbundet driver sedan en lång tid tillbaka frågan om en oavvislig ersättningsrätt för musiker som medverkar på inspelningar som tillgängliggörs i digitala kanaler.

På bilden ses: Gunnar Jönsson, ordförande Symf, Lawen Redar Socialdemokraterna, Theo Caldwell ombudsman Symf och Mattias Qvarsell Avtalssekreterare Musikerförbundet.