Musikerförbundet på Folk och Kultur i Eskilstuna 7-9 februari 2024

1 februari 2024

Ett nybildat genreöverskridande nätverk för jämställdhet och inkludering i musikbranschen återkommer på Folk och kultur i Eskilstuna 7-9 februari 2024. Välkomna till vårt panelsamtal och monter!

Monter: En jämställd musikbransch! – Intersektionella dörröppnare

100% inkludering! En monter för alla musikgenrer – merparten av de svenska organisationerna som arbetar för en inkluderande och jämställd musikbransch finns här
Är du en som väljer och rekryterar – musiker, producenter, repertoar…? Är du chef inom musikbranschen? Tycker du inkludering är svårt att lyckas med? Kom till oss och bli coachad i hur du gör för att vi ska få ett jämställt och inkluderande musikliv – bli en medveten dörröppnare istället för en omedvetet avvisande dörrvakt.

Här kan du: testa dina kunskaper, fika, samtala, få din ordlista för inkluderingsarbete, klottra din åsikt, lyssna på samtal, få statistik men framförallt få energi till att uppnå jämställdhet och inkludering.

Programpunkt fredag 9 februari kl 11-12, Torget – Munktell Science Park

Livecoaching för en inkluderande och jämställd musikbransch!
Bli en dörröppnare i musikbranschen – coaching inför publik

Hur förändrar vi invanda beteenden? Här sker livecoaching av föranmälda chefer, bokare och andra makthavare i musikbranschen. Få tips på hur du gör för att vi ska få ett jämställt, inkluderande och därmed framgångsrikt musikliv. Vi kan alla bli en medvetet välkomnande dörröppnare istället för en omedvetet avvisande dörrvakt. En kunnig och engagerad expertpanel coachar och resonerar.

Musikerförbundets styrelseordförande Karin Inde och IFPIs VD Ludvig Werner har redan anmält sig för att bli coachade, vill du också bli en dörröppnare – skriv till kvast@kvast.org. Max 10 minuters coachning – först till kvarn!

Moderator – Ametist Azordegan, social entreprenör och kulturstrateg
Expertpanel:
Sara Aldén, genusforskare, ordförande i IMPRA
Aurelia Dey, multikonstnär som uppmärksammar inkludering och mångfald
Ceylan Holago, konsult i strategier för jämlikhet och integration

Kan du inte vara på plats? Ingen fara – panelen livestreamas på Musikerförbundets Facebooksida!

De 17 organisationer, nätverk, projekt som har formerat sig är:

EPOS (Equality and Purality on stage)
Female Songwriter’s Day
FST (Föreningen Svenska Tonsättare)
Herrarnas Kalas – och de kvinnliga musikerna i Eskilstuna
IMPRA
Keychange
Konstmusiksystrar
KVAST (Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare)
Lilith Eve – föreningen för kvinnliga låtskrivande artister
Musikerförbundets kvinnokommitté