Musikerförbundet i SVT Kulturnyheterna

9 september 2021

Mattias Qvarsell från Musikerförbundet medverkade under gårdagen i SVT Kulturnyheterna som rapporterade om pandemins påverkan på kulturvärlden och dess utmaningar när restriktionerna äntligen avlägsnas.

Efter det glädjande beskedet om att publikrestriktionerna tas bort från och med den 29 september, sände SVT Kulturnyheterna i går ett reportage om de utmaningar som väntar för kulturvärlden efter arton månaders tid av pandemi.

Mattias Qvarsell, förhandlingsansvarig på Musikerförbundet, var en av de medverkande företrädarna för kulturbranschen och representerade landets musiker och artister som har drabbats hårt av pandemin. En bransch där vissa har tvingats lämna yrket helt och där villkoren överlag har varit sämre än på länge.

– Vissa arrangörer har passat på att utnyttja den svaga arbetsmarknaden och pressat villkoren för musiker och artister. Det gäller så väl ersättningsnivåer som det upphovsrättsliga nyttjandet och inte minst uppsägningsvillkoren. Det är orimliga villkor, som hör hemma på 1800-talet, om ens då, säger Mattias Qvarsell till SVT Kulturnyheterna.

Se hela reportaget från SVT Kulturnyheterna här.